Gå til innhold

Hjelp til valg av kamera, ca 3000..

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen..

Trenger litt hjelp til valg av kamera..

Skal nå opp til kalde nord for å tjenestegjøre hos Kystvakta..

Regner derfor med at jeg vil oppleve mye fin natur der ute på havet, da mye blått og hvitt.. :p Kanskje oxo litt nordlys om jeg er heldig..

Derfor er jeg på jakt etter et billig, men bra kamera som er fint til å ta bilder i dette miljøet..

Jeg er helt amatør når det gjelder fotografering, så veit liksom ikke hva jeg skal se etter i et kamera.. Men manuelle instillinger vil jeg gjerne ha, for når jeg først skal skaffe meg noe, så kommer jeg til å utforske litt..

Når det kommer til hvor bra kompaktkameraer er til å ta bilder av feks nordlys og slikt, og også bilder i "fart" (da båten sikkert vil gynge litt når jeg skal ta bilder) så kom gjerne med tips..

Pris: ca 3000kr (helst inkl et greit minnekort) Har lite penger når man er i forcen veit dere.. :p

Var forresten innom en fotobutikk, og med et merke av xD kort, så var det mulig å ta panorama bilder.. Det virket veldig intr..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang XD og panorama - dette er ikke en funksjon kortet gir kameraet. Olympus syns det var en god ide å begrense sine kameraers funksjonalitet, slik at kun disse panoramakortene kunne brukes til å ta panoramabilder. Mao kun en kjip måte å få kunden til å velge deres kort.

Ute i felten og i båt er det lett for at ting blir vått. Om jeg var deg ville jeg valgt et vanntett kamera, sjekk f.eks Pentax WP

https://prisguiden.no/produkt/25513

Lenke til kommentar

Enig at det er kjipt av produsenten å gjøre det på den måten, men å kunne ta panoramabilder er noe jeg gjerne skal kunne ha muligheten til å ta, uansett hva produsenten har gjort "galt".. om du skjønner..

men det pentax wp kameraet, åssen er kvaliteten på bildene og muligheten for manuelle innstillinger på det?? Regner ikke med at jeg kommer til å ta masse bilder når det regner og blåser som værst, så et helt vanntett kamera tror jeg ikke er nødvendig..

Han som anbefalte meg olympus (det var en som jobbet i en butikk, så jeg skjønner at han anbefaler meg sine produkter, men uansett) sa at det kameraet tålte en del vann, og at DinSide hadde testet forgjengeren ved å holde det under dusjen i ca 1min og det funket like bra.. Spurte så hvordan Canon Ixus kameraene var i forhold til Olymps (de solgte oxo Ixus), og da sa han at de måtte man nesten holde en hånd over hvis det regnet.. Sa oxo at det ikke var så mange muligheter for manuelle innstillinger på de...

Lenke til kommentar

Selgeren hadde nok rett i det. Jeg ville aldri tatt med mitt Ixus ut i regnet uten å beskyttet det på en måte som gjorde at jeg var 100% sikker på at det ikke ble utsatt for regn. Kommer det én dråpe inn et feil sted, så kan det føre til feil der og da, eller senere.

Dette gjelder for øvrig alle kompaktkamera som ikke er spesifisert som værtette eller vanntette.

Det er også riktig at Ixus ikke har mange manuelle innstillinger. Hvis det er Olympus mju-800 vi snakker om her, så har du her blant annet mulighet for blenderprioritet eller lukkerprioritet. Det kan være morsomt å leke med disse funksjonene. Men det blir også litt større enn Ixus'ene.

Lenke til kommentar

Har nå lest litt mer, og funnet ut at det var litt flere forskjeller.. Bl.a at mju 600 ikke har så mye mulighet for manueller innstillinger..

Av og til skulle jeg ønske jeg var som nordmenn flest, og bare gått i butikken og sagt: jeg skal ha et digitalkamera.. og ferdig med det... :p

Blir jo så forvirret når man har en del kriterier, og siden det finnes så mange modeller på markedet..

Lenke til kommentar

Å kjøpe kamera er vist et mareritt uten like spesielt hvis pengene er begrenset.

Har sett litt på Cannon A610, etter hva jeg har forstått er gode muligheter for manuelle innstillinger og kan bruke AA batterier noe som er kjekt å ha hvis det orignale flater ut for fort . Noen som vet om dette kamraet er hurtig og hvordan størrelsen er sånn circa?. Siden det er 2 ting som jeg anser som viktig.

Oppsummering:

¤mulighet for manueller innstillinger

¤god batteriløsning (enten at det orginale varer lenger eller at man kan ta i bruk AA el.)

¤hurtighet

¤størrelse

:)

Endret av Skreeth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...