Gå til innhold

Ordinær PC i båt, hvor lenge holder 200Ampertimer batteri m


Anbefalte innlegg

Skal installere min ordinære PC i båten og flytte ombord. Kanskje.

 

Båten har 1200At batteribank, - men jeg vil forenkle spørsmålet; hvor lenge kan en ordinær PC som definitivt kan drives av en 250W's PSU (har 435w) drives av et 200Ampertimers batteri med inverter.

 

Dette er et EL-spørsmål, - er dyktige fagfolk som Hondaen eller andre tilgjengelige for å gi et svar?

 

Tusen takk. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-01 16:19, enter skrev:

Skal installere min ordinære PC i båten og flytte ombord. Kanskje.


Båten har 1200At batteribank, - men jeg vil forenkle spørsmålet; hvor lenge kan en ordinær PC som definitivt kan drives av en 250W's PSU (har 435w) drives av et 200Ampertimers batteri med inverter.


Dette er et EL-spørsmål, - er dyktige fagfolk som Hondaen eller andre tilgjengelige for å gi et svar?


Tusen takk.
:)


 

Først så limer jeg inn noe jeg skrev for en stund siden i en annen post, en kar lurte på hvor lenge en blyakkumulator på 63Ah ( 100Ah i mitt eksempel ) varte:

 

Sitat:

"

Først, du må putte på 20% mer strøm inn på batteriet enn du får ut ( blybatt ), er f.eks batteriet på 50 Ah og middlere ladestrøm 5A så blir antall ladetimer (1,2*50)/5 = 12 timer.

 

Normalt oppgir produsenter batteriets kapasitet i Ah ved 20 timers utladning. Når spenningen fra hver celle synker under 1.75 volt, så regnes det som utladet. Ved utladning over kortere tid med større strømstyrke, synker Ah tallet. Et eksempel fra virkeligheten:

 

20t kapasitet = 100Ah => 5 amp i 20 timer

10t = 90Ah=> 9 amp i 10 timer

5t = 75Ah => 15 amp i 5 timer

1t = 55Ah => 55amp i 1 time

3min = 17,5Ah => 350amp i 3 minutter

"

Sitat slutt.

 

Må finne ut hvor mange watt systemet ditt trekker totalt. Jeg har en 21" monitor og en maskin med 250W psu, trekker ca 260 watt fra lysnettet, totalt. Du har sikkert en mindre skjerm, kanskje 17" ? Da kommer vi nok ned i 170watt totalt, tipper jeg.. ;-)

 

Inverteren din belastes altså med 170watt. Siden slike invertere har en virkningsgrad på rundt 0,7-0,8..så setter vi den til 0,75 her ;)

 

dvs, inverteren trekker 170/0,75 = 227watt fra batteribanken.

 

Hvor mange volt er batteribanken din på 12 ? 24 ? Jeg anbefaler å bruke høyest mulig spenning på anlegget, da går det mindre strømmer og spenningsfall/tap holdes nede.

 

Men du har sikkert et 12 volt system, så går videre utifra det:

 

Strøm som trekkes fra batteriet: 227w/12v = 18,9A.

 

Skal 200Ah batteriet ditt utlades med full kapasitet (200Ah ja ), så blir det: 200/20 = 10A. Du belaster jo batteriet med ca 18,9A, ergo kapasiteten på batteriet vil ikke være 200Ah, men nærmere 180Ah. dvs, jeg vil tippe du har et sted mellom 10 og 15 timers drift i virkeligheten. Kommer an på batteriets tilstand og strømtrekk.

 

Skal den store 1200Ah banken din koples til, så vil full kapasitet tilsvare en utladning på 60A gjennom 20 timer. Ergo vil batteriet ha sin kapasitet på 1200Ah+++ i vårt strømtrekk tilfelle; 1200/18,9 =63,5 timer eller 2,64 døgn :)

 

Det er mange tall her som jeg tar utgangspunkt i og jeg vet heller ikke tilstanden på batteriet ditt, er det gammelt har nok Ah tallet sunket..

 

Derfor kan du ta 2.64 døgn som et røft anslag :)

 

Er kun praksis som gir svaret, batteri er ikke lett å regne på når man ikke har noen tall å banke i bordet med..

 

Du må iallefall tenke ENØK. Finnes en del strømspare funksjoner i windows som kan brukes. Bytte av skjerm til en som trekker mindre strøm er også relevant ( kanskje lcd ? )

 

Husk også at det er forskjell på startbatteri og drifsbatteri. Et startbatteri må aldri utlades helt, da minskes dens opprinnelige kapasitet for hver gang det skjer og blir tilslutt ødelagt. Et startbatteri er laget for å kunne gi mye strøm på kort tidsrom.. Et driftsbatteri derimot, er laget for å tåle langvarige utladninger og det er det du trenger.

 

Kan være lurt å adskille startbatteri fra forbruks batteri ja ;)

 

 

For hva det er verd..

 

Hondaen

Lenke til kommentar

...Og en ting til.

Kvaliteten på inverteren din er veldig viktig.

 

Er det en firkantpuls-inverter, modifisert sinusinverter eller en ekte sinus inverter?

 

Til å drive elektronisk utstyr, som TV, video, data, motorer, osv. er det bare en ekte sinusinverter som er egnet til. Disse koster også litt mer.

Om det var slik at du klarte deg med 200w, koster en slik ca 2800,-. En 400w koster det dobbelte.

 

En firkantpuls/modifisert sinusinverter kan, i værste fall ødelegge utstyret ditt.

Lenke til kommentar

Quote:


En firkantpuls/modifisert sinusinverter kan, i værste fall ødelegge utstyret ditt.


 

Nei det er feil.

 

Hvorfor det ? En firkantformet kurve inn på en likeretter ( Som finnes inne i psu og monitor ) gir en mye finere DC spenning enn det en ren sinusformet kurve gir. Lite med rippel u know.... ;-)

 

Er dessuten filter i psu som fjerner mye av de overharmoniske komponenter som oppstår.

Lenke til kommentar

Greier ikke helt å være enig med deg, Hondaen...

 

Monterer selv invertere i busser. For drift av karaokeutstyr, med alt det medfører. Og har brukt billige firkantpuls-invertere, med et forferdelig resultat. Støy fra inverteren, hver gang den switch'er, har gått rett inn i audioutstyr, og ut i høytalerene... Forsterket! Med det resultatet at diskanten og mellomtonen tok kvelden. TV'n flimrer pga støyen. Utspenningen varierte også med innspenningen, noe som spesielt gikk ut over bildet på skjermen. Størrelsen forandret seg. Skiftet til en ekte sinusinverter, og ble kvitt hele problemet.

 

Har klippet ut litt av et stykke, hentet fra et amerikansk nettsted. (OBS: de henviser til 110vac, ikke 230vac som hos oss):

 

"While quasi-sine wave inverters are an improvement over square wave inverters, they still represent a compromise. They do maintain correct RMS (Root Mean Square) * voltage for most input voltages, but will only have the correct peak voltage for one input voltage. Quasi-sine wave inverters can be fairly efficient, with some units attaining better than 90%. They may also have high surge power capabilities, and indeed are the correct selection for running some types of motors and incandescent lighting.

The main disadvantage of a quasi-sine wave is that peak voltage output varies with battery voltage. When a vehicle's engine is started, or the load is changed on the battery, peak output voltage changes in direct proportion to input voltage. For example, when the vehicle is not running and battery voltage is approximately 12 volts, output peak voltage would be approximately 140 volts AC. When the car is started, the alternator will drive the battery up to 14.5 volts. This drives peak output voltage of the inverter up to 185 volts AC. In addition, most alternators put out some noise voltage which may be as high as three volts. This will show up on the output of most inverters as 38 volts of noise. Most entertainment equipment cannot filter out this noise. Consequently, this noise is either heard or seen. The output of these inverters will multiply any noise on the input by a factor of about twelve. This shows up vividly on television screens. Expensive electronics should not be exposed to this noise. In fact, operation of some electronic equipment on a square or quasi-sine wave inverter may void the manufacturer's warranty for this equipment.

Many inexpensive electronic devices such as portable televisions, VCR's, and stereos have virtually no internal regulation of their power supplies. They rely on AC line power to have correct peak and RMS voltage to run properly, and are not designed to run on inverter power. As the battery wears down, causing AC voltage to fall, the picture size on most televisions will decrease. Tuners on televisions and radios may drift off frequency causing reduction in volume and an increase in static.

These inverters may appear extremely efficient but this can be misleading. Only 70% to 80% of the energy output from this type of inverter is 60 Htz. The remaining energy is in odd harmonics of 60HTZ (180Hz, 300Hz, 420Hx etc. on to infinity). What is important is total system efficiency. If the load cannot use this harmonic energy, it is wasted. This may limit total system efficiency to 60-70%."

Lenke til kommentar

Bisarre: .. billige firkantpuls invertere som mangler skikkelig filter, montert på utstyr som heller ikke har dugelig filter i strømforsyningskretsen ( som det sto i sakset tekst )

har nok problemer siden det kommer en peak for hver gang halvlederene klipper spenningen, dette vil bli dradd med inn i DC kretsen på det apparatet det er tilkoplet, derav støy, enda mer hvis inverteren ikke er skikkelig skjermet.

 

Jeg tror nok det må skilles mellom billige firkantpuls invertere og dyre firkantpuls invertere ja.. En firkantpuls inverter ble brukt på marinebåten jeg var på, til å forsyne radar, kommunikasjonsutstyr og navigasjonslys. Ikke den billigeste typen som satt der nei..

Lenke til kommentar

Jeg har laget to kartplottere for onkel og fattern. De er testet i båten med strøm fra land, tilkoblet GPS osv... og fungerte.

 

Så kommer jeg til samme problem som dere over... Strøm. Onkelen min har strøm nok på 110V, men svært lite på 220V. Jeg tenkte i ettertid på at det kanskje hadde fungert vippe over psu-bryteren på 110V og bruke den, men fant så ut at jeg faktisk har bygget plottere med psu uten denne kontakten...

 

Nå sist hørte jeg at onkelen min har bestilt inverter fra Clas Ohlson.. og fikk middels hakeslipp da dere skriver at de tar knekken på utstyr...

 

 

Hva er sikreste måte å drive en pc/lcdskjerm/220v utstyr på i båt? Hvis man skal bruke inverter, hvor får man invertere som er beregnet på slikt bruk, og ikke billig nilleutstyr?

 

Det er flere kammerater av fattern som vil ha kartplotter, så det er jo greit at jeg vet at de vil fungere på deres strømoppsett før jeg bestiller hardware...

 

DrE

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 20:12, MrA| skrev:

Quote:


Den 2002-09-02 19:57, Bisarre skrev:

Jeg skaffer ekte sinusinvertere på 200w RMS, 600w peak. Godkjent av svenske elsekerhetsvärket. Kr2800,-

400w RMS, 1000w peak koster 5500,-


 

Righhhhht......
:grin:

 

 

Vel... Det er ikke mitt utstyr. Men JEG har ihvertfall sluttet å gamble på om inverteren greier å drive utstyret, uten å ødelegge det.

Dyrere å fikse/bytte utstyr, enn å koste på seg en god inverter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...