Gå til innhold

Samsung 52x "lagger"


zn00ker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått meg en ny Samsung 52x CD-rom og når jeg skal kopiere no fra en CD inn på harddisken så "lagger" hele PC`n. Når jeg sier "lagger" så mener jeg at musa hakker når jeg flytter på den, musikken i bakgrunnen hakker osv.

Jeg har prøvd å installere driveren som fulgte med men det hjelper ikke.

Jeg har også en CD-brenner fra HP og den funker helt fint.

 

CD-rom`en står som master og CD-brenneren som slave.

Jeg bruker WinXP Pro (resten av specs se sig).

 

Hva kan detta komme av??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-01 14:35, zn00ker skrev:

CD-rom`en står som master og CD-brenneren som slave.

Jeg bruker WinXP Pro (resten av specs se sig).


 

Dette løser kanskje ikke ditt problem, men CD-brenneren bør alltid stå som master, ellers kan man risikere buffer underrun og tregere skriving. Cd-rom'en bør stå som slave.

 

For å snakke om ditt problem, så virker det som om denne cd-rom'en bruker masse prosessorkraft. Dette kan variere fra CD-rom til CD-rom. Hvis mulig, prøv en annen CD-rom sammen med cd-brenneren din og se om den har samme problem. Hvis den ikke har det, så er det enten noe feil med CD-rom'en din eller så er den av dårligste sort.

Lenke til kommentar

For å aktivere DMA, gå inn i kontrollpanel --> System --> Hardware --> Device Manger.

 

Finn IDE ATA/ATAPI og sjekk at alt er satt til å bruke DMA.

 

Oppskriften over gjelder for WinXP (muligens også Win2000). I win95 - WinME finner du om DMA er satt direkte ved å velge diskegenskaper i device manager.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-01 18:47, RPA skrev:

Kjøp deg nytt hovedkort... Bare problemer med AbitKt7(a) støtter ikke gf4 eller gf2pro å masse problemer... Hadde samme problem ved kopiering. Så kjøpte jeg nytt hovedkort å problemet forsvant med en gang.


 

Jeg har tenkt å kjøpt nytt hovedkort og ram. Det jeg har bestemt meg for er Abit KX7-333 RAID Hovedkort Socket A DDR VIAKT333, ATA/133, ATX, 266MHz og Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64.

 

Btw det funker glatt etter at jeg fikk DMA på CD-rom`en. Så nå går kopieringa glatt :grin:

 

Takker for alle svar!! :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-09-02 01:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-01 14:35, zn00ker skrev:

Jeg har akkurat fått meg en ny Samsung 52x CD-rom


 

Dere må ikke finne på å bruke så raske CD-rom'er uten å bruke programmer som senker hastigheten.

 

Med mindre det er morsomt å oppleve dette da:

 

http://cdfreaks.com/images/upload_db/1029583334.jpg

http://hjem.get2net.dk/wincentz/cdbum.jpg

 

http://www.guru3d.com/tech/aopen-explode/index1.shtml

 

Ville bare si det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 21:15, RedScorpion skrev:

Quote:


Den 2002-09-01 14:35, zn00ker skrev:

Jeg har akkurat fått meg en ny Samsung 52x CD-rom


 

Dere må ikke finne på å bruke så raske CD-rom'er uten å bruke programmer som senker hastigheten.

 

Med mindre det er morsomt å oppleve dette da:

 

 

 

Ville bare si det :smile:

 

Jeg har lest en eller to tråder her på forumet angående detta, men har forstått det sånn at det skjer meget sjeldent med CD`r som er hele (ingen sprekker o.l). Stemmer det??

 

Og hvilke programmer skal jeg bruke for å sette ned farta på CD-rom`en??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 21:20, Spaz skrev:

Jeg har for øyeblikket 48x CD-ROM hastighet på både brenner og DVD. Tror ikke jeg våger meg over 50x grensa. Synes det går faretruende fort nok allerede :smile:


 

Jeg har en kamerat som hadde en Pioneer 16/40x DVD-ROM, og han opplevde "katastrofen" med denne. Nettopp kjøpt GTA3 original, og BANG! I tillegg har jeg lest om en i forumet som har fått erfare dette med denne leseren.

Jeg har en slik selv, og har nå sluttet å bruke den annet enn til DVD filmer. Hastigheten lot seg ikke endre på heller, i motsetning til cd-brenneren min.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 21:51, zn00ker skrev:

Jeg har lest en eller to tråder her på forumet angående detta, men har forstått det sånn at det skjer meget sjeldent med CD`r som er hele (ingen sprekker o.l). Stemmer det??


 

For å si det sånn, så er det større sjanse for at CD'er med sprekker kan "eksplodere", men de behøver slettes ikke ha det. Fenomenet har sammenheng med at platen ikke tåler den belastningen den blir utsatt for ved såpass høy rotasjonshastighet.

 

Det er vanskelig å si hvor denne grensa går, for jeg leste på forumet her en gang at det var en med en LiteOn 24x brenner som hadde smelt en CD.

 

Selv betrakter jeg alt over 40x som risikabelt.

Det er ikke uten grunn at Plextor, så nå kommer med en 48/24/48X brenner, uttalte at de ikke kommer til å lage raskere CD-brennere, og at lesehastigheten er innstilt på 40x i utgangspunktet slik at den må justeres opp manuelt hvis du skal ha 48X. Og siden risikoen for at CD'er sprekker da øker, har de forsterket fronten for å unngå skader ved en eventuell "eksplosjon".

 

Quote:


Og hvilke programmer skal jeg bruke for å sette ned farta på CD-rom`en??


 

Nero DriveSpeed (følger med Nero Burning Rom, hvis du ikke har den kan du laste den ned fra http://www.cdspeed2000.com) eller CDBremse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...