Gå til innhold

Kjøp av jobb-pc

Anbefalte innlegg

jeg skal sette opp en arbeidspc for min far og en av hans kolleger. Det går for det meste i autocad,inventor,architectural, mechanical osv. Budsjettet er på 8-9000kr uten skjerm, men jeg vil gjerne gjøre det så billig som mulig, samtidig som pc'en er kraftig nok til å mestre alt den bedt om.

Jeg lurte på om jeg kunne få noen tilbakemeldinger på denne pcen som jeg har satt opp:

Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Asus P5LD2, I945P, Socket-775, ATX GbLAN, SATAII, Lyd, DDR2, PCI-Ex16

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3, PCI-Express,"Ultra/1960PCX Golden Sample

Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Sort m/USB, Firewire og Audio, m/400W PS2

Western Digital Caviar SE 200GB SATA2 8MB 7200RPM

Keytronic Multimedia Tastatur, Sort/Sølv, PS/2

Logitech MX310 Optical Mouse, USB, PS/2

Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Norsk OEM

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort OEM

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

Takk på forhånd..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok...du trenger ikke tenke så mye på skjermkort da. Men det er absolutt greit med godt skjermkort. "Kjekt å ha" ;)

5232334[/snapback]

Japp, er klar over det.

Den pcen jeg har satt opp nå kommer på ca 9000,-

Jeg føler denne er en smule "overkill", men er i tillegg veldig usikker på hvor lavt jeg kan gå i forhold til ytelse

Lenke til kommentar
Hva med et mindre kraftig skjermkort, og heller 2 gb ram. Alternativt 1 gb ram ekstra. Jeg tenker da på flere tunge programmer som bruker mye minne.

5232386[/snapback]

Jepp, har tenkt på bytte ut både prosessor og skjermkort med noe billigere, men er som sagt usikker på hvor lavt man kan gå uten at det vil ha noe å si for ytelsen med tanke på programmene som brukes. Skal nevnes at autocad osv har meget lave systemkrav

Lenke til kommentar

Konstruksjons programvare som du nevner i din første mail, bruker mye minne. Hvis du skal ta opp 3-modeller av det du har konstruert og snu og vende på det så trenger både maskinen og skjermkortet mye minne.

Et annet tips er å gå på hjemmesiden til programmene, som oftest har de en anbefalt liste over egenskaper skjermkortet bør ha for å kjøre progammene best. Sånn som du ser her fra hjemmesiden til AutoCad.

Solution

Autodesk cannot recommend a particular manufacturer's video card, but there are certain features on a video card that are recommended for optimum performance. It is also a good idea to review evaluations in CAD periodicals, user groups, and peer groups to see what industry experts and peers have to say about the different video cards available for CAD workstations. The recommendations here apply to all listed products.

AutoCAD has features such as ShadeViewPort Plotting, Gradient Fills, and True Colors, which are best displayed using video cards with the recommended features.

Following are the recommended features:

Anisotropic filtering. Advanced texture filtering technique that improves image quality for scenes with objects that extend from the foreground deep into the background.

OpenGL. Standard API for CAD and scientific applications (very important feature).

High-resolution anti-aliasing. Technique that reduces the visual impact of aliasing.

RAM. On-board memory on the video card.

Accelerated graphics port (AGP). A faster alternative to the PCI bus.

Alpha blending. Alpha channel data stores the degree of transparency, ranging from opaque to completely clear.

Graphics processing unit (GPU). Some video cards have their own processor.

Z-buffer. The area of the graphics memory used to store the Z or depth information about rendered objects. The Z-buffer value of a pixel is used to determine if it is behind or in front of another pixel. Z calculations prevent background objects from overwriting foreground objects in the frame buffer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...