Gå til innhold

Kjøp av EOS 350, tips til linse?


Anbefalte innlegg

Er det ikke internasjonal garanti paa Canon?

 

Tror det, men ikke like god som her hjemme. 1 år istedenfor 5 eller no' slikt.

 

Har ikke rukket aa satt meg veldig mye inn i fotografering. Holder ikke med förstnevnte linse? Hva er fordelen med ogsaa aa ha 50mm f1.8? Lettere aa ta bilder i daarlig lys og/eller bevegelse?

5305589[/snapback]

 

:thumbup: En f1.8 er deilig å ha når det begynner å bli mørkt.

Kjøpte denne for noen år siden til min analoge speilrefleks. Har tatt mange flere bilder med den enn jeg hadde regnet med :)

 

Til EOS 350D så hadde nok en f1.8/2.0 linse på rundt 30mm vært å foretrekke grunnet crop factoren (mer forstørrelse på digitalt vs. analog), men disse ligger på ca 1700-3000kr (og noen enda høyere).

Uansett så er Canon 50mm f1.8 en utrolig hyggelig linse å ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Is er godt, men modvirker kun de bevægelser du laver med objektivet - ikke de bevægelser motivet laver - dvs. både i fart med langsom lukktid er noget rod :nei:

 

kan du undvære vidvinklen men stadig vil have en lysstærk optik, så kig på tamrons 28-75 f 2,8 der er skarp og lysstærk. Vil du have vidvinkelog lysstyrke, så evt. sigmas 18-50 f. 2,8. Vil du have vidvinkel og lidt mere zoom uden at det er så lysstærkt så kig på 17-85 is usm.

 

uanset er canon 50 mm f 1,8 både skarp og lysstærk og billig, så den kan du godt købe.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett aa velge maa jeg si...

En av grunnene til at jeg kikker paa digitalt speilrefleks er at det er veldig begrenset med bilder jeg kan ta uten blitz med kompakt-kameraet mitt, fordi det enten blir for daarlig lys og/eller at det ikke stiller seg riktig etter forholdene.

 

Er det slik at med en f1,8 saa kan man lettere ta bilder av objekter (folk/biler) i begelse og/eller i mörke omgivelser uten aa bruke stativ? Eksempler der det er overlegent?

 

Det er ogsaa praktisk synes jeg aa ha kun et objektiv aa dra med seg (+pris), og jeg vil gjerne ha noe vidvinkel og zoom... Og jeg tror det meste jeg kommer til aa ta bilde av under lyssvake omgivelser kommer til aa staa stille - og dermed kan det väre nok aa ha 17-85 med IS?

Lenke til kommentar
Det er ikke lett aa velge maa jeg si...

En av grunnene til at jeg kikker paa digitalt speilrefleks er at det er veldig begrenset med bilder jeg kan ta uten blitz med kompakt-kameraet mitt, fordi det enten blir for daarlig lys og/eller at det ikke stiller seg riktig etter forholdene.

 

Er det slik at med en f1,8 saa kan man lettere ta bilder av objekter (folk/biler) i begelse og/eller i mörke omgivelser uten aa bruke stativ? Eksempler der det er overlegent?

 

Det er ogsaa praktisk synes jeg aa ha kun et objektiv aa dra med seg (+pris), og jeg vil gjerne ha noe vidvinkel og zoom... Og jeg tror det meste jeg kommer til aa ta bilde av under lyssvake omgivelser kommer til aa staa stille - og dermed kan det väre nok aa ha 17-85 med IS?

5307945[/snapback]

 

Du må også være obs på at med en ekstern blitz kan du få mye bedre resultater enn med en innebygd en som kun kan skytes rett på motivet i stedet for å bounce den av tak/vegger etc.

 

Jeg ville gått for et godt standardobjektiv (type Sigma 18-50 2.8 for eksempel) og en blitz og vurdert etter det hva du evt. trenger ekstra av vidvinkel og tele. For innendørs bruk tror jeg det er en god combo. :-)

Lenke til kommentar

Du nevnte kit med Sigma 18-50/3,5-5,6. Den kan du trygt kjøpe. Eier selv både kit-zoomen fra Canon og Sigma, og sistnevnte er klart bedre. Sjekk test (med mtf-målinger!!) i tyske Foto fra mars i år. Det er faktisk stor forskjell på de to linsene både mht kontrast og skarphet. På begge punkter er Sigma minst en klasse bedre, men det skal jo ikke så mye til. Kit-linsen fra Canon er rett og slett uskarp på flere brennvidder, og egentlig kun brukbar på ca 24mm. Sigma'en har en brukbar skarphet over hele linja, men suppler gjerne med en 50/1,8. Mht kontrast er den faktisk på nivå med Canons glimrende 17-40mm på noen flere punkter, og det er jo bare wow. Utrolig mye for pengene, t.o.m. metall-fatning. Har sjelden blitt så positivt overrasket over et objektiv (og jeg har eid mye bra i mine presse-dager, bl.a. et av verdens 5 skarpeste småbilde-glass: Nikkor 50/1,2). Hvis du er nybegynner med speilrefleks blir du garantert fornøyd. Brukte selv opp hele budsjettet på Eos 20d m kit-linse og en god blitz. Tok ikke lang tid før jeg måtte gripe inn i et fra før tynt reisebudsjett, og spandere en tusing på Sigma'en. Patetisk, men Sigma'en får jobben gjort. Nå gjelder det bare å spare til noe skikkelig bra, men først skal jeg faktisk ha meg en fast 28 eller 30mm. Synd det er bare Foto som har hatt en seriøs test der begge glassene er med. Hadde de fakta'ene den testen viste vært alment kjent, hadde vi ikke hatt denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...