Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

rimelig alternativ til Ipod i bilen!

Ivan Drago

Anbefalte innlegg

Dersom man har en bilradio med USB kontakt kan man vel benytte en liten ekstern harddisk som tar strøm gjennom USB kontakten. Da kan man vel bla gjennom MP3ene på denne harddisken akkurat som om man brukte en radio med Ipod støtte + overgang fra Ipod til CD skifterinngang + IPOD. Som totalt sett blir en dyr løsning, ihvertfall om man ikke har behov for Ipoden andre steder enn i bilen!

Så fester man denne harddisken på samme måte som man ville festa en Ipod. Eller gjemt den inni dashbordet.

F.eks. denne 50gb til 799 kr:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=56756

img_1443510609_0_Big.jpg

Vil dette funke akkurat som om jeg brukte en USB dongle? Bortsett fra 50GB istedet for 512 eller 1gb...

50gb holder jo i massevis for MP3, vil uansett bli mye mer knot om man må montere en 300gb som krever ekstern strøm..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to mulige problemer:

1) Du må finne ut om akkurat den bilstereoen leverer nok strøm til USB kontakten for at en harddisk får nok. Og det kan være forskjell på harddisker hvor mye de trenger. Strøm og USB kan være litt variabelt.

2) Bilstereoen kan ha software begrensninger. Nøyaktig hvor mange filer kan den lese fra en USB enhet? Det er ting du bør ha svar på før du investerer.

Lenke til kommentar

1) Du må finne ut om akkurat den bilstereoen leverer nok strøm til USB kontakten for at en harddisk får nok. Og det kan være forskjell på harddisker hvor mye de trenger. Strøm og USB kan være litt variabelt.

2) Bilstereoen kan ha software begrensninger. Nøyaktig hvor mange filer kan den lese fra en USB enhet? Det er ting du bør ha svar på før du investerer.

5219225[/snapback]

Har noen prøvd å kjøre harddisk på USB porten til bilradio? (strøm via USB)

Mulig dere også da har merket om bilradioen har noen kapasitetsbegrensning i GB eller antall filer?

Lar evnt dette seg løse ved å dele opp i flere mapper eller flere partisjoner?

Kreves det FAT32 filsystem? Hva er standard på USB dongles?

Mange av de samme spørsmålene har jeg angående DVD spillere (til hjemmebruk) med USB kontakt. Her er det mer snakk om å bruke større disker med egen strømforsyning. Har startet egen tråd om dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=502244&hl=

Lenke til kommentar

Det er ganske mange forskjellige spillere på markedet nå, og det kommer flere stadig vekk. Om noen har erfaringer, vær så snill å si hvilken modell du har erfaring med, og nøyaktig hvilken harddisk/enclosure som er brukt og med hvilke resultater.

Ellers vil svært mange hjemme-DVD spillere kunne spille av MP3 på DVD. Det eneste kjipe er jo å vente til man har så mye musikk før man brenner ut...

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Men om man nå har et sigarettenner-uttak i bilen sin og mekkker en ledning som gir spenning til harddisken; går det da?

Det er DET som er det spennende, ikke om man slipper en ladeledning ekstra eller ikke... :-)

Men; ja, jeg er helt enig. Jeg ser egentlig ikke for meg at spenningen og strømstyrken er stabil/bra nok for en hd, være seg det en 2,5" eller en stasjoner en... Men om man lager seg en eliminator så skulle jo strømmen i sigarettenner-uttaket være mer enn bra nok. Eller?

Lenke til kommentar

5219225[/snapback]

Har noen prøvd å kjøre harddisk på USB porten til bilradio? (strøm via USB)

Mulig dere også da har merket om bilradioen har noen kapasitetsbegrensning i GB eller antall filer?

Lar evnt dette seg løse ved å dele opp i flere mapper eller flere partisjoner?

Kreves det FAT32 filsystem? Hva er standard på USB dongles?

Mange av de samme spørsmålene har jeg angående DVD spillere (til hjemmebruk) med USB kontakt. Her er det mer snakk om å bruke større disker med egen strømforsyning. Har startet egen tråd om dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=502244&hl=

5219330[/snapback]

jeg bruker en minnepenn på 1 ghz. har prøvd med ekstern disk og strøm adapter, og det fungerte ikke. har snakket med div leverandører og de sier at spilleren ikke støtter systemet en harddisk har. (software probl)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg takker og bukker for bra tilbakemeldinger!!

Jeg har minnepenner, men bare 4 stk på 256MB...

Det er jo forsåvidt nok, men utopia for meg nå hadde vært å laste opp en 60-80 GB disk stappandes full med musikk... :roll:

Vi snakker 10-tusener med låter på ett og samme medium... (siklesikle)

Bilstereoprodusenter; spiss ørene:

Vi vil ha USB som støtter harddisk på stereoene våre.

Det er IKKE umulig med dagens muligheter!

Vi har jo fått en mann på månen for over 35 år siden....! :wallbash:

Undrer meg på hvorfor ingen har tenkt på dette...

Jeg hadde kjøpt den TVERT.

Endret av carlh
Lenke til kommentar

Hmm

Jeg har en Creative Zen Touch. Kan jeg koble denne til en bilstereo med usb, via usb-kabelen på mp3-spilleren og spille av og styre på bilstereoen? Den trenger jo ikke strøm fra bilstereoen, ettersom den har eget batteri, kan jo bare lade den innimellom. Men vil en bilstereo klare å styre mp3-spilleren via usb?

Lenke til kommentar

Tror ikke det, Doktor.

En bilspiller må i tilfelle ha programvare for hver og en mp3-spiller ettersom de er rimelig unike alle sammen i måten de blir styrt på.

Jeg vet at bl.a. JVC har noen spillere som kan styre iPod, men er litt usikker på hva angår resten.

Kan jo hende. I verste fall så leser bilspilleren din bare mp3-spillere som et (relativt) stort minne, ergo samme som en kjempestor mp3-cd.

Men dette er jo ikke NOK....! :wallbash:

Jeg vil haaaaaaa hd mot bilspilleren min på usb...

Lenke til kommentar

Vel, det jeg tenkte på var vel at for at en mp3-bilstereo skal kunne bruke minnepinner, må de jo kunne browse mappestrukturen på en minnepinne. Eller bruker de id3-tags for å strukturere musikken på en minnepinne? Hvis de klarer å browse mappene på en minnepinne, klarer de vel det samme på en mp3-spiller, da de som oftest funker som plug&play harddisker? Så hvis du bare organiserer musikken i mapper tilsvarende det du ville gjort på en minnepinne, burde vel alt funke?

Eller tar jeg helt feil her?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte nemlig ikke på å styre mp3-spilleren i vanlig forstand, men å aksessere den som en ekstern harddisk, og da vil det jo logisk følge at såfremt den klarer å få tilgang på filsystemet, bør det jo fungere på samme måte som en minnepinne.

Uansett om musikken blir styrt etter id3-tags, kan man jo utruste mp3-filene med riktige tags og bruke disse. Det eneste jeg frykter for en såpass gammel mp3-spiller som Zen Touch, er at det kanskje trengs egne drivere, men på nyere mp3-spillere basert på harddisk bør jo dette funke vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...