Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc starter men ikke skjerm


Anbefalte innlegg

har nettopp bygd meg ny pc med disse komp:

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

 

MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

 

Sweex PSU Gold Single BigFan 650W Stillegående

 

Asus GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, EN7800GTX, PCI-Express, ViVo/HDTV/2xDVI

 

twinmos pc 3200 2 512mb , (ikke ny)

 

først fikk jeg kontakt med skjermen, men den var litt uklar, bilde på bilde, altså dobbelt.

så sto det at den ikke fant floppy, selv om jeg har koblet til både strøm og kabel.

 

når jeg skrudde opp pcn for å dobbeltsjekke floppydisken trur jeg en av "slot lokkene" falt av , og skruen var forsvunnet på mystisk vis:P jeg fant den ikke! men jeg har mistanker om at den havna i skjermkort vifta eller nå. eneste som kom opp på skjermen var en del skurring. da jeg slo av pcn for å sjekke om noe var i skjermkortet fant jeg ingen skrue. rart. likevel kan jeg huske på å ha hørt noen rare lyder fra vifta.

 

uansett så får jeg ikke noe kontakt med skjerm nå hører vanlig piping etter å ha slått den på.

 

en ting til, når jeg slo på knappen bak strømforsyninga så gikk sikringa i leil en gang.

 

blir bare frustrert når slikt skjer:P

 

hva kan jeg gjøre? er det noe som er deffekt? skal jeg tilbake til data butikken og la de se på det? kreve nye deler som faktisk funker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE(alxelia @ 26/11-2005 : 18:35)

når jeg skrudde opp pcn for å dobbeltsjekke floppydisken trur jeg en av "slot lokkene" falt av , og skruen var forsvunnet på mystisk vis:P jeg fant den ikke!

 

Hadde du ikke skrudd skruen fast? Ut fra beskrivelsen tyder det på at skruen har laget kortslutning, enten på hovedkort, skjermkort eller PSU. Skade av denne art dekkes hverken av angrefist, garanti eller reklamsjonsrett.

 

QUOTE(alxelia @ 26/11-2005 : 18:35)

uansett så får jeg ikke noe kontakt med skjerm nå hører vanlig piping etter å ha slått den på.

 

Korte og lange pip. Dette er i tilfelle kode som viser hvor problemet ligger. Se i manualen til hovedkortet elle google på "post error codes" for å få forklaring på hva de betyr.

 

PS! Hvorfor starte 2 identiske tråder?

Lenke til kommentar

jeg hadde valgt feil gruppe for topic :(

 

her er svar:

 

det er en kort pip.

 

men jeg fant jo ingen skrue i kabinettet. det er veldig rart.

 

en kortslutning?

 

den ville jo ikke starte helt før jeg mista kontakt med skjermen,

da var det jo skurring og dobbelt bilde.

 

er det en mulighet for at skjermkortet var deffekt?

Lenke til kommentar

det skal jeg gjøre, tenkte å demontere pcn like etter at jeg har forsikret meg at viftene går om de skal. Men hvis jeg finner ingen skruer må det jo bety at noe annet er årsaken til det. Og da er det jo ikke min feil.

 

PS : jeg hadde skruen fast så klart, jeg lar jo ikke skrue være løs, det kan kanskje være det at jeg glemte å sette en skrue der i første omgang.

Lenke til kommentar

hey!

 

nå har jeg skrudd opp alle delene og satt på plass på nytt. Jeg fant ingen skrue, hverken i systemet , i komponentene , eller utenfor, altså på rommet.

 

jeg trur det bare var meg som ikke hadde skrudd på noe skrue i det heletatt, det virker jo litt ulogisk at en skrue som er skrudd fast, bare detter av i løpet av noen sekunder! :)

 

nå får jeg plutselig kontakt med skjerm , men på oppstarten sier den at den ikke finner noen floppy error (40) , på floppydisken ser jeg at den lyser konstant, når det til vanlig egentlig skal lyse når den driver med noe. rart. kan det være noe med floppy? den funket med gamle komponentene før.

 

Når jeg trykker på F1 , altså fortsett til windows, har jeg mulighet til å starte den i sikkermodus eller vanlig, etter det slår den seg av før den kommer på windows.

 

må jeg installere windows xp på nytt etter å ha skifta hovedkort og cpu , eller skal den klare å komme seg inn på windows og oppdage nye maskinvarer?

 

håper dere kan hjelpe!

mvh

alexander

Endret av alxelia
Lenke til kommentar

Hepp,

 

Floppy som lyser konstant kan være kabelen som er satt i feil vei.

 

For "Jeg kommer ikke inn i Windows" så er ikke det overraskende.

Windows er sensitiv på hardware. Når du bytter hovedkort så vil du nesten ALDRI kunne boote en gammel installasjon av Windows.

 

Du må installere windows på nytt, evt du kan kanskje prøve med en "repair", men jeg tror ikke det vil virke.

 

Beste er nok å reinstallere windows.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
tusen takk!

 

jeg tenkte meg at en måtte reinstalle windows etter bare nye hardwares, men det er som du sier at det kan gå noen ganger men at det er best slik.

 

skal prøve side på kabelen , takk for tipset.

5219141[/snapback]

 

En god regel for å slippe å sette kabler i den gale veien er rødt mot strøm. Det er en god tommelfingerregel å forholde seg til, men det har hent at jeg har måttet spikke vekk den sperra på floppykabler for å få de inn den riktige veien, da den riktige veien var den gale veien:)

Lenke til kommentar

floppy feilen ble fiksa når jeg snudde på kabelen og da ble jeg jo så klart glad!

 

men så kommer vi tilbake til det gamle problemet , skjermen vil ikke starte når jeg kobler strømkabler til HDD og CD - rom , hva betyr det da? at den ikke leverer nok strøm? trudde psu var kraftig nok jeg.

 

i tillegg lager en av viftene rar lyd, kanskje den fra strømforsyninga? bytter på å gå stille, og bråk som bare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...