Gå til innhold

Vanvittig dyrt å reparere fotoutstyr. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Nå er ikke dette spørsmålet egentlig om filmbaserte apparater, men siden jeg har et Nikon F3 og ikke fant en bedre plass å poste havner det her.

 

Jeg sendte en mail til en de som har med Nikon-reparasjoner å gjøre (tidl. importør, tør ikke si navnet av frykt for represalier). Problemet mitt var at min "Exposure memory lock button" har falt av. Jeg spurte hva det ville koste for en ny knapp.

 

Fikk svar tilbake, og det begynte bra. Fritt sitert: "knappen koster 32 kr uten mva".

 

Men medregnet frakt, en festeanordning og 3 timers arbeid + mva økte prisen litt... Til 2488 kr!

 

Needless to say, så leverte jeg det ikke inn.

 

Hvorfor koster alltid ting så vanvittig mye å fikse? (Ok, jeg forventer egentlig ingen svar, ville bare fortelle min historie).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var stress å laste ned, funket ikke før jeg hadde alle 6 delene. Men så utrolig verd det! Fytti grisen så komplisert den servicemanualen var! Reparatører og ingeniører har min respekt nå.

 

For meg virket det som om jeg faktisk bare trenger selve knappen og egentlig ikke trenger å åpne apparatet i det hele tatt. Jeg skal maile dem og grine meg til en knapp.

 

Takk igjen, nyttigste linken jeg har fått på lenge!

Lenke til kommentar
Trengte de 3 timer, var prisen på 2500,- helt kurant.

Å fakturere 6-700 per time for en kamerareperatør er ingen ublu pris. Når du da legger til frakt og diverse småtteri blir prisen fort det du sier.

 

Men som du skriver, du trenger ikke å få det fiksa.

5207008[/snapback]

 

Hvis jeg blir rik en gang skal jeg restaurere F3'en min så den blir som ny uansett hva det koster. Men inntil videre satser jeg på å få tak i den knappen og feste den med gaffateip! Etter å ha studert manualen ser det ut til at det egentlig trengs en mikroskopisk skrue på enden av knappen (på innsiden). Men jeg fester heller knappen på utsiden av kameraet, har slått fra meg tanken på å åpne det.

 

EDIT: Dårlig formulering.

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...