Gå til innhold

Program for å bruke OK deler av skadet harddisk ?

mirene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 160GB harddisk som det ikke er garanti på lenger.

Det er fysiske feil på den,men jeg tengte at jeg skulle bruke den alikevel,på LAN.

Saken er da,finnes det noe programm som kan annalysere og sperre ødelagte sektorer på en harddisk ?? :hmm:

Da kunne jeg jo bruke de som virker,siden hardisken ikke er død.

Takker for alle gode svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved fysiske feil ville jeg ikke brukt harddisken. Partikler, støv e.l. kan fort skade lesehodene såpass at alt blir uleseligt. Et godt verktøy til å vekke "skadete harddisker" til live er Spinwrite.

(Jeg regner ikke bad sectors forårsaket av svakt magnetbelegg som fysisk feil i denne sammenheng. Hvis mengden bad sectors er konstant kan den fortsatt brukes [evt. lavnivåformateres - sjekk hos produsent for verktøy]).

Skrevet
Jeg har en 160GB harddisk som det ikke er garanti på lenger.

Det er fysiske feil på den,men jeg tengte at jeg skulle bruke den alikevel,på LAN.

Saken er da,finnes det noe programm som kan annalysere og sperre ødelagte sektorer på en harddisk ??  :hmm:

Da kunne jeg jo bruke de som virker,siden hardisken ikke er død.

Takker for alle gode svar  :)

5204963[/snapback]

Hei,

Ja, og det gratis!

Jeg hadde problemer med (tror jeg) defekte sektorer på harddisken på Toshiba laptop'en min ifjor. Maskinen stod og 'stanget' dvs det hørtes ut som den jobbet og jobbet uten at den kom noen vei, gjerne i 1 minutts tid, ganske ofte. Ved henvendelse til Toshiba mente de at harddisken kunne være skadet og anbefalte å bytte denne. Jeg ønsket imidlertid å se om det kunne repareres på annen måte, og fant via digi.no og 'Nettjuveler' et program fra Salavation Data som kunne reparere hardisken. Om den fysisk reparerer eller utelater defekte sektorer har jeg ikke peiling på, men for meg virket det utmerket. Her er linken: http://www.salvationdata.com/view/products.asp?sort=14.

Tror det var det som heter 'HDD Scan and Repair Demo'. Programmet er til fri nedlasting.

Les bruksanvisningen nøye. Jeg måtte kopiere et program til en oppstartsfloppy og overlot alt til skjebnen... men det gik heldigvis bra. Siden har maskinen fungert utmerket!

Men som sagt, les nøye og vurder en back-up om du kan før du setter i gang. Data som befinner seg på den defekte sektoren KAN forsvinne, men for meg skjedde heldigvis ikke det.

Mvh

Espen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...