Gå til innhold

Vil du lære japansk?


Midnight_walker

Anbefalte innlegg

For og komme med et lite inspill

 

fant 2 gode måter og lære japansk på, kan ikke språket men er litt på vei...

 

det første er et program kalt "Rosetta Stone", den lærer deg forskjellige språk som da du først lærte deg ditt morsmål. med bilder og ord. rettere sagt "interaktivt" man kan også bruke mikrofon og uttale ordene, programmet sier ifra om du ser ordet feil eller riktig. Men det starter i det små og bygger deg oppover.

 

Andre måten er og laste ned noe som heter "Pimsleur's guide to Japanese" det er lydklipp på rundt 30 minutt hver, hvor du hører en samtale også går dere gjennom hva som blir sagt og om gramatikk som hvor for eksempel du spiller et spørsmål så må "Ka" på slutten, snakker du om et land så er det Ni Hongo, snakker man om språket så er det Ga på slutten. Ergo "Ni Hongo Ga" osv. funker veldig bra

 

har forøvrig lært og spør om de kan snakke engelsk/japansk og fortelle om jeg kan litt engelsk/japansk

 

Ei-goh ga Wakarimas ka?

Ni-Hongo ga Wakarimas ka?

 

Anata wa Ni Hongo Ga sqosh wakarimas.

Anata wa Ei Goh Ga sqosh wakarimas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

が (ga) og は (ha) er partiklene som markerer subjektet, ikke sufiksen som markerer at det er et språk. 日本 (nihon) er landet og 日本語 er språket (nihongo).

 

Engelsk er forresten et unntak her, ettersom England heter イングランド (ingurando), Storbritannia イギリス (igirisu), mens språket heter 英語 (eigo).

 

Og iom at du ikke kan kana, burde du hvertfall lære deg romaji.

 

I romaji skulle setningene dine vært

 

"eigoga wakarimasuka" (uten mellomrom)

"nihongoga wakarimasuka"

 

"anataha nihongoga sukoshi wakarimasu"

"anataha eigoga sukoshi wakarimasu".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skal på tur til Japan neste år, og ønsker derfor å lære meg litt basic japansk. Er på utgikk etter en lærebok som jeg kan bla i, og har funnet denne: GENKI I: An Integrated Course in Elementary Japanese

 

Er denne boken bra, og holder det å kjøpe bind 1?

 

Skal legges til at jeg er interessert i å lære litt mer enn å kunne si "god dag", "god kveld" osv. Først og fremst er jeg interessert i å kunne lese/skrive japansk.

Lenke til kommentar

Ja, det siste der oppnår du ikke med genki.

 

Det er snakk om å kunne flere tusen tegn før du er på et slikt nivå at du klarer deg uten problemer i hverdagen. Jeg bor her nå, og er forventet å kunne 800 kanji når jeg drar hjem i juni - og selv da ville jeg slite selv med helt dagligdags lesning.

Lenke til kommentar

Vil si at Genki kan ta deg langt i forhold til forståelse av grammatikk, så den anbefales. Dessuten er Colloquial Japanese ganske god til å lære bort en del ting. Men med en gang grammatikken blir litt vanskeligere, er den fæl og demotiverende. Når det kommer til skriftspråkene du må lære, finnes det mange andre kilder som er bedre enn Genki, f.eks. på Internett.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som vil snakke litt japansk?

 

私はいくつかの質問をします。

 

・一番好きな飲み物は何ですか。

・日本語を勉強した時間はいくらですか。

・日本に行った事がありますか。

 

皆さんは質問を答えて、新しい質問を提起してください。

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

あんまり考えた事はないけど、好きな飲み物はココアかな。

日本語を勉強した時間ですか。。さあ、難しい質問だ。年間と時間を比べると、時間が多くないだろう。

日本に行った事がない、それにしても行くつもりもないんです。

 

 

じゃ、質問を

  • 好きな動物は?
  • アニメ以外、何かの日本語のテレビ番組を見ていますか?
  • 何かの面白い趣味がありますか?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Grammatisk sett er det helt ulikt. Den eneste likheten er tegnene, men i dag bruker kinesisk forenklede tegn. Altså er dette tegn japanere aldri har sett før. Kinesere kan lese japanske tegn, ettersom de ikke er modifiserte, slik kinesiske er. Men betydningen er gjerne ulik.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Dette er sikkert noe dere alle har hørt før hundre ganger, men jeg er da ny og ønsker å lære meg japansk. Jeg begynte for lenge siden, men sluttet og husker nå ingenting. Uansett, her er noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på:

 

Er det noen nettsider som er veldig bra å vite om?

 

Etter å ha lært hiragana og katakana (burde jeg lære katakana rett etter hiragana?), hvor går jeg da?

 

Jeg har veldig lyst til å kjøpe Genki bøkene, er det noen butikker som f.eks Notabene eller noe lignende hvor jeg kan kjøpe dem?

 

For dere som har vært i Japan, hvordan var det i forhold til forventingene deres? :)

 

Takk for svar folkens, setter enormt stor pris på det!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette er sikkert noe dere alle har hørt før hundre ganger, men jeg er da ny og ønsker å lære meg japansk. Jeg begynte for lenge siden, men sluttet og husker nå ingenting. Uansett, her er noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på:

 

Er det noen nettsider som er veldig bra å vite om?

 

Etter å ha lært hiragana og katakana (burde jeg lære katakana rett etter hiragana?), hvor går jeg da?

 

Jeg har veldig lyst til å kjøpe Genki bøkene, er det noen butikker som f.eks Notabene eller noe lignende hvor jeg kan kjøpe dem?

 

For dere som har vært i Japan, hvordan var det i forhold til forventingene deres? :)

 

Takk for svar folkens, setter enormt stor pris på det!

 

Jeg lærte meg katakana samtidig som hiragana, sånn at ingenting skulle bremse meg senere, men det er litt opp til en selv. Genki har for eksempel Romaji (vestlig transkripsjon) under (nesten) alt som står på Japansk i starten. Men de forventer mer etterhvert.

Vil anbefale denne siden til pugging av kana: http://www.nihongoresources.com/language/lessons/lesson-00/practice.html

 

Genki er et veldig godt utgangspunkt etter å ha lært deg Kana. Spesielt bra om du har lydsporene også. Jeg vet at akademika.no selger bøkene, også på nett, virker det som.

Ellers anbefaler jeg å se på "lessons"-siden på nihongorescources.com. Jeg synes forfatteren har forklart de grunnleggende grammatiske strukturene i språket veldig bra.

 

Ellers kan jeg referere til Tae Kim's grammar guide, som ligger gratis på internett. Mange som bruker den, men vær obs på at den går veldig lite i dybden. Men for å gjøre seg kjent med masse grammatikk er den veldig grei.

 

For å pugge vokabular vil jeg anbefale Anki, et såkalt "spaced repitition system" som du installerer på pc-en din. Man nedlaster lister med ord (kan også inneholde lydinnspilling og illustrerende bilder) på hjemmesida til Anki og pugger. Du får f.eks. se et ord på Japansk. Hvis du husker hva det er på norsk, havner kortet tilbake i en kø, og det tar lengre og lengre tid før du ser det igjen for hver gang du "greier" ordet. Det stimulerer langtidshukommelsen av ord.

 

Ellers vil jeg legge inn et godt ord for bokserien "A dictionary of basic, intermediate og advanced japanese grammar", det å høre mye på japansk, spesielt i forbindelse med programmer (drama, film, tegnefilm),

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg lærte meg katakana samtidig som hiragana, sånn at ingenting skulle bremse meg senere, men det er litt opp til en selv. Genki har for eksempel Romaji (vestlig transkripsjon) under (nesten) alt som står på Japansk i starten. Men de forventer mer etterhvert.

Vil anbefale denne siden til pugging av kana: http://www.nihongoresources.com/language/lessons/lesson-00/practice.html

 

Genki er et veldig godt utgangspunkt etter å ha lært deg Kana. Spesielt bra om du har lydsporene også. Jeg vet at akademika.no selger bøkene, også på nett, virker det som.

Ellers anbefaler jeg å se på "lessons"-siden på nihongorescources.com. Jeg synes forfatteren har forklart de grunnleggende grammatiske strukturene i språket veldig bra.

 

Ellers kan jeg referere til Tae Kim's grammar guide, som ligger gratis på internett. Mange som bruker den, men vær obs på at den går veldig lite i dybden. Men for å gjøre seg kjent med masse grammatikk er den veldig grei.

 

For å pugge vokabular vil jeg anbefale Anki, et såkalt "spaced repitition system" som du installerer på pc-en din. Man nedlaster lister med ord (kan også inneholde lydinnspilling og illustrerende bilder) på hjemmesida til Anki og pugger. Du får f.eks. se et ord på Japansk. Hvis du husker hva det er på norsk, havner kortet tilbake i en kø, og det tar lengre og lengre tid før du ser det igjen for hver gang du "greier" ordet. Det stimulerer langtidshukommelsen av ord.

 

Ellers vil jeg legge inn et godt ord for bokserien "A dictionary of basic, intermediate og advanced japanese grammar", det å høre mye på japansk, spesielt i forbindelse med programmer (drama, film, tegnefilm),

 

Tusen takk for godt svar!

 

Kan nesten ikke vente med å komme igang med grammatikken nå. Tenker at jeg kjøper Genki og grammatikkboken fra amazon.com og tar det derfra, men det er noe jeg fortsatt lurer litt på;

 

Bruker dere bare ordbøker på internett eller har dere en engelsk-japansk/norsk-japansk ordbok i fast form liggende når dere studerer?

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for godt svar!

 

Kan nesten ikke vente med å komme igang med grammatikken nå. Tenker at jeg kjøper Genki og grammatikkboken fra amazon.com og tar det derfra, men det er noe jeg fortsatt lurer litt på;

 

Bruker dere bare ordbøker på internett eller har dere en engelsk-japansk/norsk-japansk ordbok i fast form liggende når dere studerer?

 

Mine behov har blitt dekket fullstendig av elektroniske ordbøker. En elektronisk ordbok har den fordelen at du kan søke opp et ord på både engelsk og japansk. Men i fast form må man nødvendigvis gå fra det ene språket til det andre. Dessuten er det et herk å slå opp i japanske ordbøker, kan jeg tenke meg. Du kjenner sikkert til Kanji? Kinesiske tegn adoptert i Japansk. Sånn som 番、組、楽、本. De er ikke sortert alfabetisk, men sannsynligvis etter antall "strokes" i hvert tegn, eller etter hvor mange såkalte "Kanji radicals" som første Kanji i et sett ord deler:

F.eks. 姉、妹 deler "radical"-en 女, og da sånn sett likner litt på hverandre. Når du ikke har god kjennskap til mange slike tegn tror jeg det blir veldig vanskelig.

 

Jeg anbefaler http://jisho.org/ som er en god ordbok. Dessuten, hvis du bruker firefox eller chrome, kan du installere henholdsvis Rikaichan eller Rikaikun, som er pop-up-ordbøker. Så når de er aktivert behøver du bare å la musepekeren sveipe over et japansk ord, og så slås det opp umiddelbart i et lite, blått felt under pekeren. Det går så fort og smertefritt at jeg nesten bare bruker rikaican som ordbok.

Lenke til kommentar

 

Mine behov har blitt dekket fullstendig av elektroniske ordbøker. En elektronisk ordbok har den fordelen at du kan søke opp et ord på både engelsk og japansk. Men i fast form må man nødvendigvis gå fra det ene språket til det andre. Dessuten er det et herk å slå opp i japanske ordbøker, kan jeg tenke meg. Du kjenner sikkert til Kanji? Kinesiske tegn adoptert i Japansk. Sånn som 番、組、楽、本. De er ikke sortert alfabetisk, men sannsynligvis etter antall "strokes" i hvert tegn, eller etter hvor mange såkalte "Kanji radicals" som første Kanji i et sett ord deler:

F.eks. 姉、妹 deler "radical"-en 女, og da sånn sett likner litt på hverandre. Når du ikke har god kjennskap til mange slike tegn tror jeg det blir veldig vanskelig.

 

Jeg anbefaler http://jisho.org/ som er en god ordbok. Dessuten, hvis du bruker firefox eller chrome, kan du installere henholdsvis Rikaichan eller Rikaikun, som er pop-up-ordbøker. Så når de er aktivert behøver du bare å la musepekeren sveipe over et japansk ord, og så slås det opp umiddelbart i et lite, blått felt under pekeren. Det går så fort og smertefritt at jeg nesten bare bruker rikaican som ordbok.

 

Fint, da sparte du meg mye stress og litt penger også. :)

Lenke til kommentar

Snublet nylig over Influent, et dataspill beregnet på å lære språk. Noen som har sett på det?

 

Virker litt interessant. Men min erfaring med vokabular er at man nesten ikke greier å lære noenting med mindre man bruker/hører/ser det ofte. Hvis man skal få et skikkelig utbytte må man legge en skikkelig innsats i det, og da føler jeg personlig at det er lettere og mer oversiktlig å pugge lange ordlister.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Heyy,

 

Vurderer strekt å pugge inn Japansk - Skal til Japan senere iår så det hadde vært nyttig å ha litt kunnskap.

 

Det jeg har fått ut av kommentarene over her er att jeg burde gå til innkjøp av Genki 1?
http://www.adlibris.com/no/bok/genki-1-textbook-9784789014403#show-comments

Og NihongorResources kan også brukes, men jeg foretrekker mest mulig i fysisk form.

http://www.nihongoresources.com/language/lessons/lesson-00/hiragana.html

 

Noen andre tips? Klarer å fokusere mye mer når jeg har det fysisk forran meg, så Genki 1 blir nokk bestilt, er det noe mer som kan vere nyttig å ha?

 

Takker for alle svar <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...