Gå til innhold

Test av Compaq EVO?


veggiss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har akkurat kjøpt en EVO N800C selv (ca. samme com V-versjonen, men med 3 års internasjonal hente og bringe service).

 

Kjapp vurdering av maskinen:

 

Vifta går ofte pga. høy prosessorhastighet, men den er nesten ikke merkbar - svært stillegående sammenlignet med alt annet jeg har hørt i dette ytelsesområdet. Bruker maskinen på lesesal, og har tidligere hatt en helt lydløs Toshiba, så lydnivå var viktig for meg. Må si at denne absolutt infrir - selv med rå ytelse.

 

Meget god skjerm, 15.1" SXGA+ - perfekt for meg hvertfall.

 

touchpad og pointstick - greit å kunne velge, er selv mest vant til det siste.

 

Tastaturet er meget godt - litt hardt trykk, men venner seg til det også. Ikke noe slark noe steder, fast og fint.

 

Grafikkkortet er i en egen klasse - Mobility Radeon 7500 64 MB - utrolig godt bilde, i DVD, Spill, Video osv. Ser at dette stadig slår Geforce 4 go i tester ( hvertfall 420 versjonen, og i mange tilfeller også 440. )

 

Harddisken lager litt små lyder innimellom, ikke plagsomt, men sikkert for å justere seg litt. Er en toshiba 5400 rpm disk m/ 16 mb cache. Meget kjapp og fin.

 

DVD/CDRW fungerer som forventet - buffer underrun er kjekt å ha ( - men sikkert ikke veldig nødvendig med så bra ytelse).

 

Av tilkobling finnes det 2 usb 2.0 som er rimelig greit. Skulle nok gjerne sett litt flere usb-plasser, men en hub er jo greit nok når maskinen står stille et sted - er jo ikke akkurat vanlig å ha med seg tastatur, mus, printer, ratt og pedaler osv når man er på farta :smile:

 

Teknisk kvalitet og design er i toppklasse - spesielt liker jeg maskinen nå den er åpnet, synes fargen på toppen av lokket er litt kjipt (sort-metallic-finish). Uansett er designet langt bedre enn noe Dell eller Zepto maskin jeg har sett.

 

Maskinen er jo relatvivt stor - noe den naturlig nok blir med 15.1" skjerm. Men den er tynn, og kunne vel egentlig ikke vært noe mindre - skjermen fyller hvertfall helt ut.

 

Oppsettet er glimrende - var med Compaq restore cd - ved første gangs oppstart valgte jeg om jeg ville ha norsk eller engelsk winxp - kjempegreit og enkelt. Satt opp med alle drivere osv.

 

Ytelsen er på topp - har ikke kjørt mange benchmarks osv, men følelsen av at det går unna er der absolutt.. For ytelsestester har jo PC world blant annet testet 800c i forrige nummer.

 

HVa jeg så på som alternativer:

Compaq EVO n610 c - for dyr for meg.

Zepto 2002 - litt dårligere teknisk design, bare 14.1 skjerm, støynivå, ikke 5400 disk, svakere grafikk-kort. Dyrere for meg. (fikk godt tilbud på evo 800c).

 

Dell 4150 - kun 1 usb 1.1 - ikke firewire. Dell kvalitet (mye feil) - kun 1 års garanti, dyrere).

 

IBM T30 - for dårlig skjerm (ville ha min. 1400x1050 skjerm).

 

Konklusjon:

Jeg tror jeg har funnet en meget god maskin jeg kommer til å bli fornøyd med - vil anbefale denne til alle andre!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en EVO 600c rett før jul på jobben. P3-m, 1.2Mhz, 256Mb, Dvd.

 

Aldeles glimrende maskin. Jeg ble rett og slett glad i den. Det oste kvalitet og gjennomført arbeid. Ingen slingrete knapper, ingen slarkete cd-rom skuff og et skjermkort (ATI Radeon 32Mb, M6P) som dugde til 3d spill og DVD også.

 

Skikkelig bra supportside med oppdaterte drivere. Verdt gull!

 

Bakdeler: Litt lyssvak skjerm, en smule treig disk.

 

 

Kan tro jeg ble lei meg da vi gikk konkurs og skjønte at maskina måtte ofres.

 

 

S.

 

[ Denne Melding var redigert av: sivni på 2002-09-15 22:10 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...