Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sikre det tråløse nettverket? asus wl500g router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant dette under guider her på hardware:

 

For hjemmebrukere er det viktig å kryptere trafikken slik at andre brukere ikke kan bruke ditt trådløse nettverk. Om du har forholdsvis nytt utstyr (les fra 2003 og til nå) anbefaler vi bruk av WPA-kryptering. Grunnen til dette er at WPA-krypteringen både er sikrere enn WEP-kryptering og det er enklere å bruke en krypteringsnøkkel som er lett å huske. Med WEP-kryptering er det et bestemt antall tegn som må benyttes, noe som ofte gir ugunstige nøkler å huske på. Om du også ønsker kontroll over brukerne på det trådløse nettverket kan det være gunstig å aktivere MAC-filtrering, dette krever dog noe mer kunnskap om nettverk og gir deg langt mer jobb når andre skal koble seg på nettverket ditt.

 

Noen som vet hvordan jeg gjør dette på ASUS wl500g router?

Lenke til kommentar
Fant dette under guider her på hardware:

 

For hjemmebrukere er det viktig å kryptere trafikken slik at andre brukere ikke kan bruke ditt trådløse nettverk. Om du har forholdsvis nytt utstyr (les fra 2003 og til nå) anbefaler vi bruk av WPA-kryptering. Grunnen til dette er at WPA-krypteringen både er sikrere enn WEP-kryptering og det er enklere å bruke en krypteringsnøkkel som er lett å huske. Med WEP-kryptering er det et bestemt antall tegn som må benyttes, noe som ofte gir ugunstige nøkler å huske på. Om du også ønsker kontroll over brukerne på det trådløse nettverket kan det være gunstig å aktivere MAC-filtrering, dette krever dog noe mer kunnskap om nettverk og gir deg langt mer jobb når andre skal koble seg på nettverket ditt.

 

Noen som vet hvordan jeg gjør dette på ASUS wl500g router?

5199866[/snapback]

 

Har du lest bruksanvisningen? Vært inne på routeren og prøvd deg frem?

Kan også anbefale denne siden.

Lenke til kommentar

Finner ikke noe om hva som trengs å gjøres i manualen, heller ikke i

den manualen jeg lastet ned fra asus.com

 

inne på routeren kan jeg sette følgende:

 

Wireless - Interface --> Authentication Method --> WPA --> WPA Encryption -->

TKIP

 

Er det noe mer jeg må gjøre for å få det til å fungere?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer ganske greit. Jeg bruker TKIP på min Linksys trådløse ruter, og syns det er den enkleste krypteringsmetoden, for du bestemmer passord helt selv. Etter å ha aktivert dette i din Asus-ruter, må alle PCer som knytter seg til den trådløst skrive inn dette passordet første gang. Neste gang man skal koble seg på, legges passordet inn automatisk idét man kobler seg på.

 

I tillegg har jeg aktivert Mac-filtrering på min Linksys-ruter. Her har jeg lagt inn Mac-adressen til alle trådløse nettverkskort jeg vil godkjenne i mitt trådløse nettverk.

 

PS! Ikke lag 3 innlegg etter hverandre, i hvert fall ikke på samme dag. Dette er det regler om i retningslinjene, som du bør sette deg inn i for å hindre at fremtidige tråder blir stengt.

Lenke til kommentar

dette må bare læres ved hjelp av å lese....begynn med manualen....det vil ta litt tid før du føler at du er fortrolig med ditt wlan.....når du har lært det vil du oppdage at det er forholdsvis enkelt......som alt annet....

prøving og feiling gir læring......

nytter ikke å bli teskje guidet på et forum.....

det er nå min erfaring.....

lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...