Gå til innhold

Hjelp. Maskin rebooter. Har jeg for liten psu?


Anbefalte innlegg

Maskinen min rebooter i tide og utide. Noen ganger bare fryser den. Det skjer ofte i sammenheng med at jeg åpner noe, eller f.eks skal avinstallere et program.

 

No har jeg testet mem og diskene, og det kom ingen feil på dem!

 

Har 2 ram brikker (256 + 512) og 2 disker (Hitachi 120gig + seagate 80 gig)

Motherboard er et AK77, cpu er amd 1,4! Så det er litt gamle saker dette her.

Det jeg lurer på er altså om mitt 300W psu klarer å drive dette her, eller om det er den som har skylden for at det restartes hele tiden.

 

 

Jeg holder på å bli gal. Takker for alle svar! :(

Endret av Luke Lovegroove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

300w holder i massevis(hvis ikke du har glemt å nevne et par monsterskjermkort i SLI)

 

At du trenger heftige strømforsyninger er bare tull.

 

AMD 3200+@2,5

Geforce 6800 GT 425/1125

To hardisker osv

Med en 350w strømforsyning og alt er helt stabilt.

Endret av Molbo
Lenke til kommentar
300w holder i massevis(hvis ikke du har glemt å nevne et par monsterskjermkort i SLI)

 

At du trenger heftige strømforsyninger er bare tull.

 

AMD 3200+@2,5

Geforce 6800 GT 425/1125

To hardisker osv

Med en 350w strømforsyning og alt er helt stabilt.

5200638[/snapback]

For at du skal kjøre det der stabilt, så må du ha ei god strømforsyning på 350W. Det er selvsagt stor forskjell på ei god og ei dårlig med lik effekt. F.eks. Q-tec er ikke brukbar selv på 600W. Heftige og heftige, kall det det du vil for meg. Men til en pc i dag, så er 450W nødvendig, med mindre du kjører et gammelt eller low-end-skjermkort. Du kan selvagt gamble og håpe på at ei svakere strømforsyning holder, som den vil gjøre i 95% av tiden du bruker den. Men av og til bruker systemet mer strøm, og hvis strømforsyningen ikke levérer nok strøm, så blir maskinen ustabil.

 

I tilfellet med diskusjonsstarter så er 300W i grenseland. Ei god strømforsyning på 350W hadde holdt, men det er dumt å kjøpe ei slik, siden den ikke vil kunne brukes ved ei eventuell oppgradéring på et senere tidspunkt. Molbo: i ditt tilfelle er nok 350W nok den meste av tiden, men jeg vil anbefale 400W for at du skal være på den sikre siden. Dessuten så støyer den mindre og utvilker mindre varme om du har ei strømforsyning som ikke kjører på det maksimale.

 

En annen ting jeg vil nevne. I forumkategorien PC-en fungerer ikke, så har problemet i rundt 75% av tilfellene jeg har vært borti vært skyldet strømforsyninger. Strømforsyninger er noe mange nedprioridérer ved kjøp av pc, men som er meget sentralt for å få en god og stabil pc. Det kan ingen nekte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...