Xantix Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Jeg lurer på om noen vet om et program som gjør at bilder med litt lav oppløsning som gjøres større kan fikses på slik at de blir en del bedre og ikke så uskarpe. Slik som på filmer, hvor man tar et bilde som er noe uskarpt og programmet glatter ut og får fram nyanser og fyller ut de dårlige detaljene. Litt vanskelig å forklare men tror dere vet hva jeg mener. X.
Kefsp Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Du mener noise reduction? Det må jo finnes en lignende mulighet i Photoshop..
kjeklulf Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Du ser for mye på TV. Informasjon som er fjernet er fjernet og det er ingenting du kan gjøre med det.
Mokki Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Det foregår en del forskning på feltet, men om det foreligger noen programmer vet jeg ikke. Du må vel og merke ha flere bilder av samme objekt, men med små forandringer i. Skulle du være interessert i mer info om det kan du ta en titt her, men det hjelper deg nok lite.
Tore Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Han mener vel ikke å få frem et helt ansikt av 4store firkanter i et digitalbilde som på CSI da kansje... Men foreksempel bilder tatt med mobiltelefon, som er uklare å har fargefeil å striper kansje.? Ser ikke for meg annet en å sette seg med photoshop å prøve med sharpening å manuelt fikse fargefeilene å stripene med foreksepmel "kvisefjerneren", (healingtool?) ........ Mye jobb å neppe verd det, som kjeklulf sa, kan ikke få tilbake informasjon som aldrig har vært der...
Mokki Skrevet 25. november 2005 Skrevet 25. november 2005 (endret) Dette blir utenfor topic: CSI er nok ikke så vanvittig langt fra virkeligheten på akkurat dette området, selv om de er det på andre områder. Man kan gjøre underverker med bilder fra en video. De som er interessert kan jo ta en titt på denne. Men ikke misforstå meg, jeg synes CSI er irriterende. Endret 25. november 2005 av Joy Toy
Kefsp Skrevet 26. november 2005 Skrevet 26. november 2005 (endret) Det der ble litt gresk for de fleste av oss... Endret 26. november 2005 av briktern
Mokki Skrevet 26. november 2005 Skrevet 26. november 2005 Det er nok litt gresk for de fleste ja, men poenget var at man kan forbedre bilder hvis man har mange nok som viser samme objekt, men med små endringer. Men nok om dette.
GeirGrusom Skrevet 26. november 2005 Skrevet 26. november 2005 Det finnes metoder, men de fyller inn informasjon på grunnlag av andre deler av bildet, og vil aldri bli noe annet en et overgang mellom frager, metoden som er tatt for å være den beste, kalles bicubic interpolation, men det finnes bilinear, og trilinear også. I Photoshop brukes bicubic.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå