Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

komme inn på pc'n min fra en annen maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

det første som må avklares er hvordan pc'en din hjemme er tilkoblet internett. Da mener jeg adsl / oppringt / osv..

Videre må vi vite om du bruker internet-leverandørens modem / router (hvis du har adsl).

 

Først da kan man gi deg gode råd hvordan du skal komme til dataene dine.

Om det så blir fjernstyring (via vnc med webgrensesnitt for eksempel) eller om du kan komme deg direkte inn i en applikasjon.

 

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar

jeg bruker adsl fra telenor. pc'n som jeg ønsker kontakt med står rett på modemet uten en router i mellom.

 

Hei,

 

det første som må avklares er hvordan pc'en din hjemme er tilkoblet internett. Da mener jeg adsl / oppringt / osv..

Videre må vi vite om du bruker internet-leverandørens modem / router (hvis du har adsl).

 

Først da kan man gi deg gode råd hvordan du skal komme til dataene dine.

Om det så blir fjernstyring (via vnc med webgrensesnitt for eksempel) eller om du kan komme deg direkte inn i en applikasjon.

 

Hilsen,

Bit

5184903[/snapback]

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

hvilke porter du må åpne (og om du må gjøre det overhodet) avhenger igjen av router / modemet ditt - jeg har hatt adsl så lenge at jeg aldri fikk en "router" - derfor står maskinen min rett ut mot internett uten portbegrensninger (hvis jeg ikke hadde satte en router ditt selv).

 

Videre som skrevet før må det avklares om du vil fjernstyre maskinen eller om du skal betjene en applikasjon direkte (jeg kjører en epost / kalenderserver) som jeg kan aksessere direkte uten fjernstyring.

 

Bit

Lenke til kommentar

jeg trenger å kunne lese filer jeg har på maskinen, word og excel, i tillegg til å kunne sjekke mail jeg har fått sendt..

 

Hei igjen,

 

hvilke porter du må åpne (og om du må gjøre det overhodet) avhenger igjen av router / modemet ditt - jeg har hatt adsl så lenge at jeg aldri fikk en "router" - derfor står maskinen min rett ut mot internett uten portbegrensninger (hvis jeg ikke hadde satte en router ditt selv).

 

Videre som skrevet før må det avklares om du vil fjernstyre maskinen eller om du skal betjene en applikasjon direkte (jeg kjører en epost / kalenderserver) som jeg kan aksessere direkte uten fjernstyring.

 

Bit

5184984[/snapback]

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

(edit - når du åpner porten trenger du ikke forwarde / hvis du forwarder åpnes denne bare mot den ene IP'en internt - smartere - liten glipp fra min side).

 

ok - du skal fjernstyre ...word og excel lar seg ikke uten videre fremstille i et webgrensesnitt - ikke outlook (express) heller.

 

Du har en annen liten utfordring ... du vet vanligvis ikke hvilken IP ditt modem har til enhver tid ... du har ingen mulighet å sette opp en "virtuell" dns-tjeneste til den heller ....

 

Men hvis du finner en vei rundt det ... (min vei rundt det forklares nederst).

 

Du installerer VNC Free Edition på pc'en din (finner du her).

 

Deretter må du åpne port 5900 i routeren din (veiledning for de forskjellige adsl-modem fra Telenor finner du her)

 

Så går du til en venn ... taster inn din IP / virtuell hostnavn i webleseren din ... så skal du kunne fjernstyre boksen din ... via webleser.

 

"Min vei rundt":

Sett modemet i bridge modus (fjerner router funksjonen). Kjøp en fornuftig adsl router (Linksys WRT54G) - sett opp virtuell dns server tjeneste (gratis) - da oppdaterer den seg full automatisk mot din gjeldende IP.

Forward port XXXX (den VNC bruker) mot din interne IP ... ferdig.

 

Hilsen,

Bit

Endret av bitcowboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Når du i dag bruker RDP innad i nettet, så er det bare å åpme port 3389 i routeren din og forwarde den til den maskinen du skal ha kontakt med. Skal du til flere maskiner, er det bare å åpne en ny RDP session på den maskinen du er kommet inn til og mot den neste maskinen.

Trenger ikke innstalere noen programmer eller annet miks maks når Windows har dette innbygget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
er det ikke noe jeg kan gjøre på maskinen hjemme slik at slipper å innstallere en hel masse programvare på den maskinen jeg bruker på en internettkafé?

5185602[/snapback]

 

Du bør lese før du skriver... www.logmein.com

5185949[/snapback]

 

Vel du må innstalere en ActiveX component i browseren på maskinen du skal bruke på en f.eks. internett cafe'. Ikke sikkert man får lovt til sånt....

Lenke til kommentar

Hei alle,

hvorfor leser egentlig halvparten av de som kommer med gode råd ikke forhergående innlegg - eller gir bare "halvgode" råd - på denne måten klarer dere i hvert fall å forvirre de som søker hjelp. For eksempel:

Mbala
Hvorfor kan du ikke bruke remote desktop? .... eller

*
Når du i dag bruker RDP innad i nettet, så er det bare å åpme port 3389 i routeren din og forwarde den til den maskinen du skal ha kontakt med.

JA - BEGGE HAR JO SÅ RETT! MEN det hjelper overhodet ingenting! - dominus og gtbikes vil aldri komme seg stabil inn på sine maskiner på denne måten - de vet jo ikke engang IP'en de skal prøve å koble seg opp mot. Dessuten er "Remote Desktop Client" bare standard på Windows XP - ellers må den lastes ned og installeres ...

Jeg blir bare så forbannet når folk slenger med sin halvviten om seg - dere er jo farligere en noen som ikke vet noenting. Og det hele begrunnes med "gode hensikter". Er det egentlig viktigere å få antall innlegg opp, en å komme komplette og kunnskapsbaserte råd?

Lenke til kommentar

RE: Dominus

 

 

Jeg antar at du har dynamisk IP adresse fra Telenor.

 

Remote Desktop må ha en IP adresse eller en URL , og ved dynamisk IP skiftes denne enten ved omstart av maskin eller etter en hvis periode.

 

For å kunne bruke dynamisk IP ved "remote connection" er du nødt til å vite Hvilken IP adresse du har til en hver tid.

 

For mer informasjon se f.eks denne website:

http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/

 

Dette er bare en slik site det finnes mange!

 

 

samle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...