Gå til innhold

SATA og SATA-II spørsmål


Plopix

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har to hardisker:

Samsung SpinPoint SATA 160Gb

Samsung SpinPoint SATA-II 250GB

 

Det som skiller dei er Field Buffer-to-Host Data Rate som er på 150 MB/s på SATA og

300 MB/s på SATA-II.

 

Kva betyr egentlig Buffer-to-Host Data Rate?

Vil infomasjon gå raskare, bør windows bli styrt av SATA-II hardisken?

 

 

Takk,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kva betyr egentlig Buffer-to-Host Data Rate?

Vil infomasjon gå raskare, bør windows bli styrt av SATA-II hardisken?

5175751[/snapback]

Hastigheten data blir overført med fra bufferet over kabelen til diskkontrolleren. Cache er uansett så liten på diskene at de data som ligger der sannsynligvis ligger i cache på operativsystemet uansett. De forskjellene som vil være på de to diskene (forutsatt at du har en såkalt SATA-300 kontroller (er det vel de heter)) er sannsynligvis i kategorien "målbar ikke merkbar". Jeg ville ikke brydd meg. Det som evt kan gi merkbar ytelsesforskjell (såvidt) er NCQ.

Lenke til kommentar

Begge spinner på 7200 opm. La oss sei at det er viktigare å satse på ein med 10000 opm enn ein som opererer med SATA-II på 7200 opm viss du vil ha rask overføring osv. ;)

 

Men viss SATA-II er merkbart når det gjelder raskare overføring, så la meg få greie på det :)

Endret av Plopix
Lenke til kommentar
Begge spinner på 7200 opm. La oss sei at det er viktigare å satse på ein med 10000 opm enn ein som opererer med SATA-II på 7200 opm viss du vil ha rask overføring osv. ;)

 

Men viss SATA-II er merkbart når det gjelder raskare overføring, så la meg få greie på det  :)

5177167[/snapback]

På en 7200 disk er det disken som er begrensningen, ikke kabelen. Du vil neppe merke noe forskjell. Jeg er noe mer usikker på en 10000 rpm disk, men antar at det er det samme der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...