Erik-Ryb Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Jeg er i fagutvalget for et prosjekt om Europa på skolen. Alle elevene skal jobbe med ett land hver, og jeg tenkte å gjøre det slik at de elevene som skal jobbe med de samme landene kan jobbe sammen i grupper. Alle elevene i klassen min skriver førstevalg, andrevalg og tredjevalg på en lapp + navnet sitt, og jeg samler de inn. Vet dere om et program som kan lage disse gruppene automatisk? Hver gruppe må ha mellom 4 og 8 personer hver, og hver gruppe kan kun ha ett land. Jeg har en følelse av at det finnes et open source program et sted som kan få til slike oppgaver, i tillegg til andre liknende oppgaver som å lage grupper basert på elevens ønsker om hvem de vil på gruppe med. Slike oppgaver er utrolig vanskelig å få til uten PC, siden jeg må sortere 80 elever slik at flest mulig får førstevalget sitt oppfylt. Hvis dere ikke har linker til et slikt program, vet dere hva jeg skal søke etter på google? Jeg suger i engelsk, og det er ganske vanskelig å beskrive et slikt program i et google-søk
Mbala Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Sjekk nettjuvelen på digi.no, jeg bruker å finne mange bra gratisprogrammer der. http://www.digi.no/php/nettjuvel.php?id=6613
kjeklulf Skrevet 17. november 2005 Skrevet 17. november 2005 Har gjort tilsvarende i Excel, helt kurant ved å bruke sorteringsfunksjonen. Navn i kolonne A, førstevalg i Kolonne B, andrevalg i kolonne C, tredjevalg i kolonne D. Sorter etter kolonne B og du vil ha det meste klart med en gang. Hvis noen grupper blir for store plukker du et passe antall og sorterer deretter etter kolonne C og lar resten få andrevalget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå