Gå til innhold

Trenger hjelp til en stille pc.


csboy

Anbefalte innlegg

Har lenge plagdes med mye støy fra pc`en. Så tenkte jeg kunne kjøpe meg noen nye vifter. Har kun de viftene som fulgte med da jeg kjøpte den.

hardware:

Amd athlon 64 3200+

msi k8n neo2 platinum-54g

geforce 6600

Den skal bli så stille som mulig, men heller ikke alt for varm. Vannkjøling er uaktuelt. Håper det finnes noe som passer til mitt behov ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mange muligheter.

 

Her er slik jeg foretrekker å gjøre det.

 

- Færre vifter.

- Vifter med lav RPM ved 100% drift.

- Helst store vifter, da man ved lavere RPM kan fremdeles flytte mye luft i forhold til mindre vifter.

- Justeringsmulighet på vifter.

- Tenke logisk mht luftstrøm og hvor man henter inn luft.

- Helst kjøre med overtrykk.

 

Kan begynne med overtrykk. Hvis man blåser mere luft inn i kabinettet enn man suger ut, så lager man overtrykk. Fordelen er at luft blåses ut av sprekker o.l.

Har man undertrykk (dvs blåser mere luft ut enn inn) så vil luft suges inn overalt der hvor det er åpning. Det drar med seg støv og man fyller fort PC'en med støv.

Kjøleribber blir mye mindre effektive med selv et tynt lag støv på seg.

 

Luftstrøm slik jeg foretrekker det er å suge luft inn nede, foran kabinettet.

Varm luft stiger, og dermed er den kaldeste lufta i rommet nede langs gulvet. Unntak et er hvis man har golvvarme. Man blåser så luft ut øverst i kabinettet, fordi det er der den varmeste lufta er. (Varm luft stiger, ikke sant? ;))

 

Justeringsmulighet er kjekt. Mange bruker f.eks Rheobus o.l for å kunne justere viftene. Noisekiller kan og brukes, men gir ingen manuell justering. (Eneste er hvis man rigger noisekillerne slik at man kan tilføre 12V til viftene ved behov, en enkel bryter burde fikse det.)

En annen mulighet er den jeg bruker. Speedfan. Hovedkortet mitt støtter justering av viftehastighetene på de viftene som er koblet på hovedkortets 3 viftekonnektorer.

Jeg kan sette Speedfan til å justere dette automatisk, iht de innstillinger jeg har gjort, eller jeg kan sette hastighetene manuelt. Er jeg borte på jobb, og maskinen skal stå å jobbe, så kan jeg godt la alt stå på 100%, siden det ikke gjør noe at det bråker.

 

Kjører en CPU-kjøler som gir meg mulighet til å sette på en 92mm vifte. Bruker en Papst som gir ca 23dB på max turtall (på papiret i alle fall).

 

Mitt kabinett hadde 4 stk 80mm vifter. Desverre er det ikke plass for 92mm eller 120mm vifter i kabinettet.

Det er 2 vifter foran, som har en liten bryter de rman kan sette hastighet i 3 trinn.

1 vifte i toppen, den ble fjernet siden den høres VELDIG godt. Jeg lar heller åpningen være der for å sleppe ut varm luft.

1 vifte bak. Den ble byttet med en 80mm Papstvifte som er oppgitt til 12dB.

PSU har 2 vifter, og automatisk justering, samt mulighet for 2 manuelle settinger.

 

Når jeg er hjemme, så setter jeg PSU på "Low", de foran på laveste RPM, samt at jeg justerer ned CPU-vifte og bakre vifte til 60-70% via Speedfan.

 

Drar jeg ut uten å slå av PC'en, så slår jeg PSU på auto, viftene foran på maks, samt jeg justerer bakre vifte og CPU-vifte til 100%.

 

Hvis jeg vil ha maskinen til å være veldig stille, så kan jeg slå av den bakre vifta. Siden den avgir lyd rett ut av kabinettet så høres den mye bedre enn de andre viftene.

Da blir maskinen så stillegånde at disken er det som overdøver alt annet.

Så den WD80'en skal nok bli byttet ut med en Samsung Spinpoint. :D

 

PS: Har et skjermkort med passiv kjøling. Gainward FX5200. Det funker til desktop, Photoshop og Risk II. :D

Endret av snole
Lenke til kommentar

Jeg har nok "overtrykk" Er plass til to vifter i front og en bak. De forran er i bunn av kabinettet og den bak i toppen. Er egentlig ikke de viftene som er det største problemet. Hører dem faktisk ikke :p Men er sikker på at jeg kan høre dem etter jeg får skifta ut skjermkortvifta

Lenke til kommentar

Jeg har samme kabinett som deg. Viftene som er med originalt bråker! I alle fall hvis du setter dem på fullt... som du nesten må... (spille bf2 med viftene på lav hastighet = varme!!)

 

Jeg lurer på å bytte de i front.

 

Forresten, er det ikke slik at 2 x 60 mm flytter like mye som en 120mm men med halvparten rpm pr vifte?? Bare mine matte evner som foreslår dette ;) men i så fall er jo to små stillere enn en stor.

Lenke til kommentar

En 80x80 Papst vifte som går på 2050 rpm flytter 45m³/time og har et støynivå på 19dB.

 

En 120x120 Papst vifte som går på 1200 rpm flytter 70m³/time og har et støynivå på 18dB.

 

Dette er tall som produsent oppgir, men er ikke langt unna sannheten.

Det fine er med en 120mm er at selv om man kjører den enda lavere ned, så vil den fremdeles flytte ca 50m³/time f.eks nesten lydløst.

 

Men uansett, vi ser at 2 stk 80mm vifter vil flytte litt mere luft pr time, men vil nok bråke vesentlig mere.

Lenke til kommentar

En slik 120x120 foran og en bak, så får man en stillegående løsning.

Er irriterende at mitt Lian Li bare tar 80x80.

 

pian:

Så forresten at en 120x120 vifte som går på 1600 rpm, støyer ca 26dB, men flytter like mye luft som 2 stk 80x80 vifter på 2050 rpm hver.

Hver av 80x80 viftene gir 19dB støy, hva det blir totalt er jeg ikke sikker på.

Er sikkert ikke så enkelt som å legge sammen tallene......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...