Gå til innhold

Stille vifte til skjermkort


BiosFlasher

Anbefalte innlegg

Har et radeoen 8500 le med vifte som bråker mye i forhold til resten av maskinen. Prøvde med en Papst vifte og en Salman fan mate (laveste setting) noe som vel gir ca 5V. Viften er spesifisert for 10-14V, men hadde regnet med at den skulle vare lenger enn den gjorde (par måneder).

 

Vet noen om noen lignende vifter som tåler å kjøres på 5V (synes denne bråket for mye på standard spenning)? Eventuelt vifter som er stille nok i utganspunktet?

 

ps vifta bør være 40mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om andre mere stillegående vifter på 40mm, men siden viften din kun varte i noen mnd. så er det bare å klage på den.

 

En vifte (spesielt av kvalitet som papst) skal leve mye lengere. At viften kjørte på lavere spenning trenger du ikke å opplyse ved klagen din, men dessuten skulle ikke lavere spenning slite mere på viften enn normalt. (lavere spenning = lavere hastighet = mindre varme = mindre slitasje)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil alle 12V vifter fungere fint på denne vifteregulatoren (selv om man stiller den på 6V)?. Står at den altid starter på 12V og så går gradvis nedover. Hvis dette er riktig vil jo det si at viftene tåler å gå på lavere spenning enn de er laget for (10-14V), men at de ikke tåler å starte på lavere spenning. Mener det var noen som sa noe om at de vifter på lavere spenning ble ødelagt.

 

På Zalman regulatoren står det "* Do not use FAN MATE 1 with a fan having a start up voltage of more than 5V. Please check the start up voltage in the specifications of the fan."

Lenke til kommentar

Det er forskjellig hvor lav spenning de forskjellige viftene klarer å starte på, men de fleste klarer ca 5V. Hvis du leter grundig i spesifikasjoner finner du sikkert ut at startspenningen for de fleste vifter er over 5-7V. Zalman har skrevet sin advarsel slik at (selv om de fleste vifter tåler det) kan de ikke holdes skyldig om dine vifter blir ødelagte.

 

Jeg har zalman regulatorer på 3 av mine vifter (120mm ukjent type, 92mm papst og 92mm zalman). Disse er alltid stilt på lavest turtall (minst volt) og jeg har ingen problemer med det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-08 21:35, John_^ skrev:

Jeg har zalman regulatorer på 3 av mine vifter (120mm ukjent type, 92mm papst og 92mm zalman). Disse er alltid stilt på lavest turtall (minst volt) og jeg har ingen problemer med det.


 

Hatt det lenge? Restarter du pc'en ofte? Viften min varte i noen måneder og jeg restarter sjelden pc'en (1 gang i uka kanskje). Så hvis det er oppstarten som dreper tålte den ikke mye.

Lenke til kommentar

Har hatt det slik siden februar eller noe... Startet vanligvis pc'en 1 til 2 ganger om dagen frem til for 3 uker siden da jeg fikk bredbånd. Nå står den på noen dager i strekk.

 

Hvis viftene dine ikke varte lengere så må du klage på dem.. Du behøver jo ikke å nevne at du har kjørt på lavere spenning, men som sagt har jeg (og mange andre) kjørt viftene på lav spenning i laaang tid uten problemer.

 

I spesifikasjonene til viftene står det som oftest antatt levetid. Pleier å være ganske mange timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...