lillelisa Skrevet 16. november 2005 Rapporter Del Skrevet 16. november 2005 Hei! Jeg har noe peil, men ikke så mye.... håper noen kan hjelp meg. Har en bærbar med FC4/KDE, som blir veldig varm, vifta går hele tiden. Tenkte å installere torsmo (system-monitor) for å se hva det er som foregår. Men, når jeg prøver å kjøre ./config, får jeg beskjed om at jeg ikke har X. Mulig jeg har misforstått, men er ikke X det som lager grafikken? Jeg er jo innlogget i KDE, og da må vel X være tilstede? Slik ser det ut: [lisa@localhost torsmo-0.18]$ sudo ./configure loading cache ./config.cache checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking whether make sets ${MAKE}... yes checking for working aclocal-1.4... missing checking for working autoconf... missing checking for working automake-1.4... missing checking for working autoheader... missing checking for working makeinfo... missing checking for gcc... gcc checking whether the C compiler (gcc ) works... yes checking whether the C compiler (gcc ) is a cross-compiler... no checking whether we are using GNU C... yes checking whether gcc accepts -g... yes checking how to run the C preprocessor... gcc -E checking for X... no Sorry, X is very much needed [lisa@localhost torsmo-0.18]$ Får noen mening av dette? Er jeg på bærtur...? Har noen forslag til andre program som kan overvåke systemet? Sist men ikke minst: vet noen hva jeg kan gjøre for å få ned tempen på maskinen? Maskinen blir glovarm selv om bare firefox og terminalen er i bruk. Takknemlig for all hjelp! Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. november 2005 Rapporter Del Skrevet 16. november 2005 Du trenger x11-dev. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 16. november 2005 Rapporter Del Skrevet 16. november 2005 Å bruke pakkesystemet, om du har ett, er nok ingen dum ide. Lenke til kommentar
lillelisa Skrevet 16. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2005 Takk for svar! olear: det gikk helt fint! installerte en pakke som het xorg-x11-devel.i386 eller noe i den stil. Fikk deretter kompilere og installere. Izte: bruker FC4 med yum. yum search torsmo får ingen treff, så det går nok ikke. Brukte riktignok yum til x11-dv, da. Vet noen noe om mitt problem med temperaturen på maskinen? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 16. november 2005 Rapporter Del Skrevet 16. november 2005 Sikker på at det ikke er en eller annen prosess som kjører i 100% hele tiden, ellers høres det jo litt rart ut. Du må foresten ha lm_sensors for å lese tempraturer og viftehastigheter på maskinen med torsmo! Lenke til kommentar
lillelisa Skrevet 16. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2005 (endret) har helt ny kjerne (2.6.14) så der ligger vel lm_sensors inne? Men når jeg kjører 'sudo sensors-detect' går det tålelig bra helt til jeg på slutten får ut noe rart: Do you want to generate /etc/sysconfig/lm_sensors? (YES/no): Copy prog/init/lm_sensors.init to /etc/rc.d/init.d/lm_sensors for initialization at boot time. Hvor er prog /init/osv....? OG, må jeg gjøre noe i conf'en til torsmo eller må jeg rekompilere/reinstallere for å få den til å snakke med lm_sensors? Endret 16. november 2005 av lillelisa Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. november 2005 Rapporter Del Skrevet 16. november 2005 Du må ikke kompilere om Torsmo. Sjekk ut configfilen, står en del info der. Hvis du ikke har configfil så kan du bruke denne: http://olear.slackforge.net/files/torsmorc.sample Lagre den som .torsmorc i hjemmemappen din. Lenke til kommentar
lillelisa Skrevet 17. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2005 jo, men det funker! brukte conf'en din etter å ha redigert den litt, og nå funker det som en drøm! takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå