Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vognkort: Eier og medeier. Forsikring..?


bleidd

Anbefalte innlegg

Hvis en bil har et vognkort som sier

eier: Dan Mark

medeier: Frank Rike

 

..MÅ bilen forsikres på Dan Mark da? Eller kan Frank Rike stå som forsikringstaker?

 

I mitt tilfelle lurer Frank Rike på om han kan ta over forsikringen til sitt navn, uten å betale nesten 6000 kr i omregistreringsavgift. Begge står som brukere av bilen hos forsikringsselskapet pr. i dag.

 

Hvorfor kan man ha en "medeier" på vognkortet? Er det for at medeier også skal kunne selge bilen / skrive under salgsmeldingen uten at "hovedeier" trenger være med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Medeier har med at da kan flere stå som eiere av bilen, for ofte er det ikke bare en eier. Om en bil med medeier skal selges, så må BEGGE skrive under, evt det må foreligge en fullmakt. En av eierene sin underskrift alene er ikke godt nok.

 

2. Fordelen med medeier, er at det er gratis å bytte om plassering på disse. Dvs at medeier kan bli hovedeier, uten at omreg-avgift må betales. Hvorvidt hovedeier da ikke blir med som eier lenger, eller om han kan bli medeier gratis er jeg litt usikker på, men jeg tipper det siste. Husker ikke reglene helt her, men det er vertfall gratis for medeier å bli hovedeier. Jeg har gjort det slik på min bil, nettopp av denne grunnen (jeg er medeier, far er hovedeier).

 

3. Biltilsynet krever at hovedeier og forsikringstaker er samma person(nummer), men hvordan forsikringsselskapet velger å løse dette (de sender over informasjonen om forsikringstaker elektronisk), er opp til dem. Det skal være mulig at Frank Rike (medeier) står som eier av forsikringa, men at forsikringsselskapet sender over informasjon som tilsier at det er Dan Mark (hovedeier iflg vognkort) som er forsikringstaker. Dette er opp til forsikringsselskapet.

 

Men om dette er situasjonen, så er det vertfall gratis å sette Frank Rike som hovedeier av bilen i vognkortet. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
deilig å få bekreftet sine antakelser :)

5160925[/snapback]

Sant det.. :)

Kom på nå at det ikke er mulig å legge inn annet personnummer enn registrert eier (99% sikker, mye som går i glemmeboka etter noen måneder), men bare å legge inn forsikringsgarantien manuelt dersom det er problemer med den automatiske overføringen..

Lenke til kommentar
skal du stille garanti i annet personnummer enn det som er registrert eier, så må det evt bli som en nyregistrering/omregsistrering. Og det vil jo ikke hjelpe registrert eier en dritt.

5160939[/snapback]

Sant. Man kan sjekke hvilke forsikringer som er registrert på et kjøretøy, men på et annet personnummer. Det blir som du nevner ikke brukt av registrert eier, men som oftest brukt om bilen skal omregistreres.. :)

Lenke til kommentar
2. Fordelen med medeier, er at det er gratis å bytte om plassering på disse. Dvs at medeier kan bli hovedeier, uten at omreg-avgift må betales. Hvorvidt hovedeier da ikke blir med som eier lenger, eller om han kan bli medeier gratis er jeg litt usikker på, men jeg tipper det siste. Husker ikke reglene helt her, men det er vertfall gratis for medeier å bli hovedeier. Jeg har gjort det slik på min bil, nettopp av denne grunnen (jeg er medeier, far er hovedeier).

 

Dette er situasjonen for meg også. Har en dyr bil med forsikring på faren min. Vil kanskje ha den over på meg for å begynne å spare bonus (virkelig på tide). Det med de to navnene over var bare for å sjekke om det gjelder alle folk, eller bare familie, eller ingen i det hele tatt.

 

Jeg skal sannelig stikke innom Biltilsynet og høre med dem, dette var jo bortimot nøyaktig det jeg hadde håpet på.

 

Takk for grundig svar! :)

 

 

Edit: kluss i quote-tag.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Havna opp i situasjon lik beskrevet i topic selv. Dvs. selv har jeg ikke hatt så god kontroll på denne situasjonen, men på min bil (førstebil) så står min mor som hovedeier, og jeg som medeier, ideen var at hun skulle stå som forsikringsansvarlig, spesielt siden jeg er så og si arbeidsløs for tiden og har ikke råd til å betale ekstra for å spare opp egen bonus per dags dato. Hørte ikke snakk om at jeg også måtte betale forsikring på denne bilen så lenge jeg stod som medeier, men joda, i dag dukket det opp et fint premiebeløp i posteni mitt navn. Moren min fikk sitt i forrige uke. Dette må være noe av det latterligste jeg har vært med på, de nevnte ingenting om dette da jeg forhørte meg hos IF, og siden moren min ikke bruker bilen i det hele tatt, kunne jeg like så godt registrert alt på meg hvis reglene er at man må være partnere for å ha felles forsikring...

 

Er jeg helt ute på viddene her? Evt. må bilen omregistreres kun på min mor? Jeg har i alle fall ikke råd til å betale mitt forsikringsbeløp uansett, så håper bare ikke det blir ekstra omkostningsavgifter av dette...

Lenke til kommentar

Høh. Dette må være noe spesielt hos If, for Biltilsynet registrerer bare en forsikring per bil, og det er den som er lagt inn på hovedeier, altså din mor.

 

Det har ingenting å si at du står som medeier, men her har tydeligvis If lagt inn en egen kostnad for at du skal kunne bruke bilen, isteden for å ha en merknad i forsikringspolisen som sier at det er en bruker under 25år osv..

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

1. Medeier har med at da kan flere stå som eiere av bilen, for ofte er det ikke bare en eier. Om en bil med medeier skal selges, så må BEGGE skrive under, evt det må foreligge en fullmakt. En av eierene sin underskrift alene er ikke godt nok.

 

2. Fordelen med medeier, er at det er gratis å bytte om plassering på disse. Dvs at medeier kan bli hovedeier, uten at omreg-avgift må betales. Hvorvidt hovedeier da ikke blir med som eier lenger, eller om han kan bli medeier gratis er jeg litt usikker på, men jeg tipper det siste. Husker ikke reglene helt her, men det er vertfall gratis for medeier å bli hovedeier. Jeg har gjort det slik på min bil, nettopp av denne grunnen (jeg er medeier, far er hovedeier).

 

3. Biltilsynet krever at hovedeier og forsikringstaker er samma person(nummer), men hvordan forsikringsselskapet velger å løse dette (de sender over informasjonen om forsikringstaker elektronisk), er opp til dem. Det skal være mulig at Frank Rike (medeier) står som eier av forsikringa, men at forsikringsselskapet sender over informasjon som tilsier at det er Dan Mark (hovedeier iflg vognkort) som er forsikringstaker. Dette er opp til forsikringsselskapet.

 

Men om dette er situasjonen, så er det vertfall gratis å sette Frank Rike som hovedeier av bilen i vognkortet. :)

 

1. Medeier har med at da kan flere stå som eiere av bilen, for ofte er det ikke bare en eier. Om en bil med medeier skal selges, så må BEGGE skrive under, evt det må foreligge en fullmakt. En av eierene sin underskrift alene er ikke godt nok.

 

2. Fordelen med medeier, er at det er gratis å bytte om plassering på disse. Dvs at medeier kan bli hovedeier, uten at omreg-avgift må betales. Hvorvidt hovedeier da ikke blir med som eier lenger, eller om han kan bli medeier gratis er jeg litt usikker på, men jeg tipper det siste. Husker ikke reglene helt her, men det er vertfall gratis for medeier å bli hovedeier. Jeg har gjort det slik på min bil, nettopp av denne grunnen (jeg er medeier, far er hovedeier).

 

3. Biltilsynet krever at hovedeier og forsikringstaker er samma person(nummer), men hvordan forsikringsselskapet velger å løse dette (de sender over informasjonen om forsikringstaker elektronisk), er opp til dem. Det skal være mulig at Frank Rike (medeier) står som eier av forsikringa, men at forsikringsselskapet sender over informasjon som tilsier at det er Dan Mark (hovedeier iflg vognkort) som er forsikringstaker. Dette er opp til forsikringsselskapet.

 

Men om dette er situasjonen, så er det vertfall gratis å sette Frank Rike som hovedeier av bilen i vognkortet. :)

 

 

jeg er ny her,men jeg har ett spørsmål på dette innlegget :) hver gang jeg kragler med den ene foreldreren min,så tar han bilen fra meg,og setter den hos seg selv. men jeg er medeier i bilen,det står på kortet osv. har han egentlig rett til å gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...