Gå til innhold

Hjelp til overklokking av AMD X2 3800+


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har nylig gått til anskaffelse av et nytt system som hovedsaklig skal brukes til å spille Battlefield 2. Men jeg får ikke den FPS jeg ønsker og jeg mistenker cpu for å være flaskehalsen her. Les i denne tråden for mer info. Jeg vil derfor prøve å overklokke prosessoren litt for å se om jeg får ytelsesforbedringer.

 

Hvis jeg merker forskjell vurderer jeg å levere inn denne på angreretten og kjøpe en med kun èn kjerne siden BF2 ikke støtter to kjerner.

 

Saken er at jeg har ikke nå særlig peiling på overklokking og må derfor være forsiktig. Håper derfor at noen kan veilede meg litt.

Vil overklokke den fra 2,0 til 2,5-2,6GHz

 

Specs:

Asus A8N-SLI Premium nForce4

AMD Athlon X2 3800+

4x512MB Twinmos PC3200 DDR-DIMM CL2.5 DDRs

Gainward Geforce7800GT

Creative X-Fi Platinum

NorthQ 4001 400W

2 Samsung Spinpoint 160GB

(Psu, minnet og harddiskene er ca. 1år gamle)

 

Edit: Jeg har nå kommet over denne guiden om overklokking og skal få orientert meg litt her :blush:

Endret av Enviro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, gikk bare fint :D

 

Fikk klokka cpu fra 2,0 til 2,5GHz med 1,50V og da gikk OCCT greit, 53 grader på det meste (boxed vifte). Minnet var stillt inn på 333MHz, men på cpuz går den på 204Mhz

 

cpuz_enviro.jpg

 

 

Hurra for mi første overklokking ever :D

 

Uansett så sitter jeg fortsatt og teller på fingrene om jeg skal bytte ut cpu (angrerett) med en enkeltkjerne (4000+ 2,4GHz) for å få maks utnyttelse i BF2. Videre burde jeg nok hatt annen RAM hvis jeg skal overklokke (for det var kult).

Forslag anyone?

 

Edit: Bilde

Endret av Enviro
Lenke til kommentar
jeg har og en X2 3800+ og lurer på hvordan jeg kan finne ut steppingen og om noen her da vet om steppingen egner seg bedre til  klokking enn andre.

 

ada3800daa5bv
cdbhe 0536upaw
1326289i50051

5181076[/snapback]

 

 

ada3800daa5bv
cdbhe 0536upaw  <--- steppingen på cpu'en
1326289i50051

5181076[/snapback]

 

står på selve cpu'en.

søk rundt på div store hw forumer og se om det er noen andre som har samme steppingen som du har.. =)

Lenke til kommentar

hmmm nå er jeg litt tankefull her, den siden du linka til sier du at du satte opp minnehastigheten til 333... Standar. Er ikke standar på det kortet der, 400...

 

Oi sorry! Ser du har 4 512MB. Da er saken noen annen, ok jeg har fått meg og en x2 3800+. Den ligger i en eske ved siden av meg her, å jeg gleder meg vilt til og sette dette sammen etter eksamen!

 

Oppsettet er slikt:

 

ASUS A8N32-SLI

Corsair 3500LLPRO Gb

X2 3800+

Samsung 250GB

 

Jeg vil og prøve og klokke den til 2,5 Ghz... Stabilt 24/7.. Men tanken slår meg at kansje jeg dreper prossesoren sakte men sikkert.. Alle er fornøyde her men jeg er litt bekymret. Noen som kan si meg hvor stor sjansen er for at prossesoren greier en slik klokk hele tiden når jeg bruker data`en..? Uten og skade den så klart. (jeg er litt hypokonder ja ) hehe

 

Så fall, hva er anbefalt og sette instillingene i BIOS på? Jeg har nesten aldri klokka før.

 

Hvis jeg setter minnehastigheten ned til 166 x 2 = 333 får jeg mer ut da og mindre stress på minnebrikkene?

 

Eller 200 x 2 = 400...

 

Hjelp meg :tease:

 

Tusen takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...