Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

en potte til far..


ssswopp

Anbefalte innlegg

pappa har lenge gått rundt og kikket på en sånn "potte" de selger på biltema.. sånne tulle ting..

 

så jeg har litt lyst og kjøpe en ordentlig fet potte med en del lyd i, til en billig pris..

så kom jeg over denne

 

så lurte jeg på om noen har no erfaring med denne??

eller om dere har et bedre tilbud til en fin pris, max 500! (skal ikke ha en sånn verstingspotte, men litt lyd hadde vært greit)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så?

 

Hvis du vil bruke penger på å få en slappere bil så er det jo bare slå til.

5158544[/snapback]

 

tror kanskje du misfortsod meg der.. mente det ikke på en sånn frekk måte.. :p

men hvordan vet jeg om potta er bra da?? hva skal jeg se etter..?

Endret av ssswopp
Lenke til kommentar
Så?

 

Hvis du vil bruke penger på å få en slappere bil så er det jo bare slå til.

5158544[/snapback]

 

tror kanskje du misfortsod meg der.. mente det ikke på en sånn frekk måte.. :p

men hvordan vet jeg om potta er bra da?? hva skal jeg se etter..?

5158592[/snapback]

 

 

indrediameteren av potta må ivertfall ikke hvære mindre enn orginalt.... men mottrykket er ikkeno problem når det bare gjelder den bakerste potta, og bilen kommer nok ikke til og bli verken slappere eller kjappere, kansje litt dypere lyd men thats it

Endret av exs
Lenke til kommentar

her er en regel jeg lever etter. Hvis bilen har så mye kraft at den trenger stor potte så trenger den det. Hvis bilen ikke trenger grunnet for lite kraft men kunne trengt litt mer lyd så driter jeg i det.

 

Låter ikke no bra uansett. eneste andre hører er en veldig høy putrelyd. Det er motoren som skal lage lyd. ikke potta.

 

Bor forresten på jessheim og her har de fleste sierra som ikke yter mer enn 100hk eller no. eneste man hører er et jævla bråk fra potta. er latterlig å se og høre på.

Lenke til kommentar
Så?

 

Hvis du vil bruke penger på å få en slappere bil så er det jo bare slå til.

5158544[/snapback]

 

tror kanskje du misfortsod meg der.. mente det ikke på en sånn frekk måte.. :p

men hvordan vet jeg om potta er bra da?? hva skal jeg se etter..?

5158592[/snapback]

 

 

indrediameteren av potta må ivertfall ikke hvære mindre enn orginalt.... men mottrykket er ikkeno problem når det bare gjelder den bakerste potta, og bilen kommer nok ikke til og bli verken slappere eller kjappere, kansje litt dypere lyd men thats it

5161325[/snapback]

 

Mener jeg også. Så lenge rør dimensjonene fra motor / katt. er den samme vil vel ikke bilen bli slappere..eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Pass på at du ikke går for big heller, fattern vil jo ikke bli sett på som en dust på jobben.

 

3,5" utblås på en Volvo v40 1,6 liter gir ikke akkurat thumbs up blant folk som er seriøse.

 

Finn noe som ser bra ut og som samtidig bare er "litt" mer en den han har nå. 2,5" utblås holder i MASSEVIS.

Endret av dreadful
Lenke til kommentar
Pass på at du ikke går for big heller, fattern vil jo ikke bli sett på som en dust på jobben.

 

3,5" utblås på en Volvo v40 1,6 liter gir ikke akkurat thumbs up blant folk som er seriøse.

 

Finn noe som ser bra ut og som samtidig bare er "litt" mer en den han har nå. 2,5" utblås holder i MASSEVIS.

5161618[/snapback]

 

ok..

bilen er forresten en Chrysler Stratus 2.0 med litt i underkant 150hk..

 

kan se etter noe litt mindre da.. :p men ingen som har noen andre tips??

Lenke til kommentar

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957

 

6. EKSOS-ANLEGGET:

 

Her er det i likhet med innsugnings-anlegget også noe tilsvarende viktig å være obs på, nemlig at det også her er gunstig for dreiemomentet/hk ved lave og middels turtall at anlegget ikke har for stor diameter; dette fordi gasshastigheten da kan bli så lav at mye vakuum-effekt (scavenging) uteblir, med det resultatet at forbrenningsgassene ikke blir like godt tømt og gjør neste innsugnings-blanding dårligere (mindre kraftfull).

 

 

 

NB FELLE-1: For restriktivt anlegg i forhold til modifikasjoner som gir vesentlig mer gass-gjennomstrømning, vil føre til at motoren ikke får forventet kraft-økning, og da i økende grad med turtall og gasspådrag; og merk at om du har en innsnevring (mindre diameter) selv på et lite begrenset sted i anlegget, så hjelper det ikke om anlegget ellers har mye større diameter; for det får aldri bedre gjennomstrømnings-kapasitet (mht. mengde) enn hva minste diameter tilsier (”svakeste ledd i lenka”).

 

NB FELLE-2: Dersom man overdriver vesentlig, og monterer et anlegg med unødvendig stor diameter, så kan det føre til at gasshastigheten og den gunstige sugeeffekten for lavere og midlere turtall blir så skadelidende at motoren mister mye kraft i disse områdene.

 

 

Lenke til kommentar

Som sagt, blien blir verken slappere eller sjappere ved bytting av den bakerste delen på eksosannlegget. Om det skulle være noe effekt forandring ville den såfall bli positiv. Har VELDIG lite betyding den siste delen på potta.

 

Det som Walter_melon prøver å si (tror jeg) handler om hele eksos annlegget, ikke bare lyd demper delen, som det her er snakk om...

Endret av In5ErT
Lenke til kommentar

den økte lyden er resultatet av minsket motstand i anlegget, det er elementær logikk!

 

hvis du splitter ei potte, selvom det er bakre potte, så vil du se at det er alt fra litt til en del motstand i den.

 

en kamerat satt sin opel vectra 2.0 på dyno med originalt anlegg, og etterpå med simons potte med dobble enderør ( http://www.bilxtra.no/Documents/Side%203-32.pdf side 15, art L art.nr U225124) dette ga ham et effekt-tap på ca 4%. det er ikke mye, men det MERKES!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er ikke alle biler som går dårligere ved bytte av bakpotte. hadde en fiesta 1.1 som jeg fjerna bakpotta på og sveiste på kin et rør som var 2.5" og toppfarten steg fra 125 til 135km/t. den gamle volvo b19 som jeg hadde ble også "friskere" etter fjerning av alle pottene. 2.5 toms fra første ledd etter manifold og 5.5" utblås. fet lyd på tomgang. ikke hør på all den "dissinga" som folk kommer med. har du lyst til at far din skal bytte potte så gjør det. ser jo desuten mye penere ut også.

Lenke til kommentar

er ikke alle biler som går dårligere ved bytte av bakpotte. hadde en fiesta 1.1 som jeg fjerna bakpotta på og sveiste på kin et rør som var 2.5" og toppfarten steg fra 125 til 135km/t. den gamle volvo b19 som jeg hadde ble også "friskere" etter fjerning av alle pottene. 2.5 toms fra første ledd etter manifold og 5.5" utblås. fet lyd på tomgang. ikke hør på all den "dissinga" som folk kommer med. har du lyst til at far din skal bytte potte så gjør det. ser jo desuten mye penere ut også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...