Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Div. om forsikring

voluz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Når jeg skal forsikre bilen min, en Audi A4 1.8Ts Quattro 98-modell, så koster dette meg i dyre dommer. Jeg har bare hatt egen bil i 11 mnd., og fortsatt 20 % bonus.

A4 1.8TQ er ikke akkurat en billig bil å forsikre med min bonus og alder. Og jeg må ha full kasko med maks egenandel på 10 000,- fordi jeg har pant i bilen (lån).

Koster ca. 20 000,- i året for meg å forsikre denne bilen.

Mutter'n har tilbydd seg å forsikre bilen. Hun har maksimal bonus osv. Jeg ønsker imidlertid å fortsette å spare bonus, så jeg vil forsikre hennes bil med full kasko til gjengjeld. (Slik at jeg fortsetter å spare bonus, og må ha kasko siden hun vil ha det på sin bil også.)

Hun har en 97-modell Honda Civic 1.4. En helt annen pris for å forsikre denne altså...

Derfor spør jeg; er denne triksingen mulig og lovlig? Vi gjør jo ikke noe ulovlig mener jeg.

Spørsmålet er videre om jeg kan stå som eier av bilen selv om hun forsikrer bilen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes 2 potensielle løsninger. En litt dyr, og en jeg er litt usikker på gjennomførbarheten av..

1. Om hun skal forsikre din og omvendt, så må navnene i vognkortet være like de som står som eiere av forsikringen, ifølge Biltilsynet sine regler. Dvs at dere må omregistrere bilen hos Biltilsynet, noe som koster penger. Om du nettopp har betalt omreg-avgift på din Audi, så har du 2mnds gratis grist til å gjøre dette en gang til, så den er grei, men en 97 Civic koster vel 4200-og-ettellerannet i omreg-avgift.

Da vil ikke du stå som eier av bilen din, men av din mor sin.

2. Dere viderefører eierforholdet av bilene slik det er registrert idag hos Biltilsynet, og spør forsikringsselskapet om dem kan sende omvendte navn elektronisk til Biltilsynet. AutoSYS gjør oppslag og krever samma navn/personnummer av eier og forsikring, men jeg har vært med på forsikringsselskap som har sendt andre opplysninger enn den som faktisk eier forsikringa. Så det kan være verdt et forsøk, om du forklarer situasjonen.

Om den siste er ulovlig, er jeg ikke 100% sikker på, men jeg er 99% sikker på at det er lov. Det vet sikkert forsikringsselskapet, og Biltilsynet finner det ikke ut av seg selv vertfall.

Så svaret på ditt siste spørsmål er ja, men med noe triksing i overføringen mellom Biltilsynet og forsikringsselskapet..

Spør om det var noe du ikke skjønte.. :)

Skrevet

Om det ikke er samsvar mellom registrert eier og forsikringstaker, vill dette dukke opp på avvikslister og lukes ut, og resulterer i avskiltingsbegjæringer.

Eneste mulighet for å sende erklæring til biltilsynet i annet enn forsikringstakers fødselsnummer er om de er ektefelle/samboer/registrert partner.

klart, juks foregår overalt men det skal ikke være mulig for deg å forsikre denne på din mor, registrert på deg selv og omvendt.

G

Skrevet
Eneste mulighet for å sende erklæring til biltilsynet i annet enn forsikringstakers fødselsnummer er om de er ektefelle/samboer/registrert partner.

5160768[/snapback]

Der tør jeg faktisk å protestere. Hovedeier av bilen SKAL ha samma personnummer som forsikringstaker. AutoSYS henter opp og kobler dette automatisk når man skal registrere bilen..

Det er vel dog mulig å legge inn noe manuelt, men jeg mener fremdeles det ikke skal gå. Vertfall de beskjedene jeg fikk..

Skrevet (endret)
kan manuelt overstyre hvilket fødselsnummer erklæringen skal sendes i. dog under sterke retningslinjer.

G

5160924[/snapback]

Oi, jeg ser nå at jeg leste deg feil i forrige innlegg.. :)

Da er jeg enig med deg, trodde du mente at det var lov å bruke et annet fødselsnummer enn registrert eier hos Biltilsynet dersom de var gift osv.. :)

Forsikringsselskapet kan manuelt overstyre ja, slik jeg beskrev i noen innlegg over (dog jeg var ikke klar over reglene rundt dette)..

Endret av Marvil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...