Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kreative løsninger ønskes


Anbefalte innlegg

Begynner å bli passe desperat i jakten etter "bredbånd" (les. ADSL). Der vi bor nå har vi ikke mulighet for å få det pga. ikke utbygget sentral (og den er trolig for langt unna iallefall) MEN naboen er koblet til en utbygget sentral som ligger 1,5km unna, så jeg har lekt litt med tanken på å få han til å installere ADSL pakka hos seg, og jeg koble meg til via en for for nettverk. Naboen er pensjonist uten pc, og jeg kommer til å betale alt av utgifter (direkte eller via han) så så vidt jeg kan se kommer det ikke til å bryte noen regler (tror jeg...)

Det store problemet kommer nå: Jeg bor i underkant av 300m unna, og ca 2/3 av strekningen er tykk skog (og høy, radiolink er uaktuellt), og det er ikke tilgang til elektrisitet annet enn i de to husene (altså, ikke mulighet for repeater på veien).

Hvordan skal jeg da kunne gjøre dette?

Og for de som syntes dette virket lett: det kan ikke koste en formue...

P.S. Parabolpakke er også uaktuellt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planen din bryter garantert med reglene til Telenor, men nok med det.

 

300 m er litt i overkant av hva en TP kabel tåler, så det er ikke lett. Uansett hva du gjør kommer det ikke til å bli billig. Men på den andre siden vil nok aldri Teleneor bygge ADSL der du bor. Ville satset på å legge 150m isolert i en hageslange, latt det gå inn i en treboks hvor det står en hub/switch, og så nye 150m i en hageslange på den andre siden, men det er jo selfølgelig sårbart, Alle som vil kan leke med det, så du kan jo grave det ned, hvis du har lite å gjøre på.

 

Det er nok helt klart bedre løsninger der ute, men de er ikke billige. (ikke at 300m hageslange er billig heller)

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en repeater / forsterker. Da er ikke 300 meter noe problem.. ligger på rundt 5000kr.

 

En annen løsning er å bruke huber som tidligere er forslag på. Grav ned 0.5 meter og legg kabelen i rør mellom hver 100 meter f.eks så står en hub imellom og forsterker signalene. 100meter er greit, for cat 5. kabel blir ofte solgt på 100 meters ruller. Clas ohlson selger 100 meter for ca 600kr. Du trenger altså 300 meter cat 5 kabel, 200 meter 0.75kvmm. strømkabel til hub, rør å legge i og skikkelige bokser til hub som er 100% vanntett og med fuktabs. masse nedi.

 

Men.. grave en liten grøft, 300 meter for hånd...det er blodslit det ;) fare for hærverk også ja ;(

 

Jeg ville ringt rundt til firma og bedt om løsninger.

http://www.leteng.no/ mener jeg skal ha kompetanse til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...