Gå til innhold

Problemer med Flash pro 8 (action script)


Anbefalte innlegg

Hei jeg prøver og lage et bilde slide show med knapper som starter forskjellige slideshows.

 

 

Det jeg har gjort er å lage et movie object som heter "multislide" (instance name er "slideshow", det inneholder vel ca 100 frames.

 

og jeg har 5 "kategorier" med bilder jeg har dermed laget et eget layer for hver av kategoriene.

 

Hver kategori inneholder en bildeserie på ca 20 objekter slik at hver bildegruppe tar opp 20 frames i timelinen, hver bildegruppe er også selvfølgelig plassert på hvert sitt sted i timelinen så de ikke overlapper hverandre.

 

Jeg har laget frame labels på første frame i timelinen for hver gruppe slik at de heter f.eks heter "bildegruppe1" , "bildegruppe2" , "bildegruppe3", "bildegruppe4" og "bildegruppe5".

 

Dette ligger da i et eget lag som jeg bruker til actions.

 

I første frame i action layeret står det :

 

stop();

ventetid = 3.5; (dette forklarer jeg nedenfor)

 

og i siste frame på hver av bildegruppene så har jeg "gotoAndPlay(bildegruppe1); osv slik at bildegruppene kan loope.

 

i tillegg til dette så har jeg lagt inn en liten funksjon i første frame i root :

 

function wait(mc, n) {

mc.stop();

var myInterval = setInterval(function () {

mc.play();

clearInterval(myInterval);

}, n * 1000);// stop for n seconds

}

 

 

og i hver av de framene i timelinen som inneholder et bilde så har jeg skrevet inn

 

_root.wait(this, ventetid); (slik at movie clippet pauses i 3.5 sek for hvert bilde)

 

 

og da har jeg også laget 5 knapper som har følgende actionscript :

 

on (press) {

 

_root.slideshow.gotoAndPlay("bildegruppe1");

 

 

}

 

 

i en perfekt verden så fungerer jo dette, når jeg trykker på en knapp så begynner bildene i den respektive bildegruppen og loope og alt virker tilsynelatende.

 

MEN problemet oppstår når jeg begynner og enten trykke på samme knappen flere ganger eller de andre knappene.

 

Det som skjer da er at delayen imellom hvert bilde blir kortere og kortere, så tilslutt så blar den igjennom alle bildene i den aktuelle bildeserien på et par sek.

 

Jeg vel en "newbie" når det kommer til flash, men kanskje noen kjenner igjen problemet her og kan forklare hva som skjer?

 

og evt komme med noen forslag for hva jeg kan gjøre for at det skal fungere.

Endret av halkal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...