Kenneth Dammyr Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Hei Jeg skal bygge en PC som skal være dedikert til lydproduksjon. Jeg tar det da som en selvfølge at maskinen skal kjøre RAID 1 for sikkerhet hvis noe skulle ryke. Så kom jeg til å tenke på om NCQ på noen måte vil ødelegge for RAID-funksjonaliteten? Eller er jeg bare paranoid? Og mens vi snakker om lyd-pc: Hva slags harddisk-løsninger anbefaler dere å bruke i et system hvor sikkerhet er veldig viktig, men ytelsen likevel ikke skal henge etter. Budsjettet er romslig, men ikke urealistisk. Jeg ser for meg at OS og software kanskje kjøres på en separat disk og lyden lagres på de to neste. hva tenker dere?
Mr. Floppy Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 (endret) Jeg har ikke noe svar på hovedspørsmålet ditt nå, men når det gjelder harddisk-løsning kan jeg si at når både sikkerhet og ytelse er viktig (og budsjettet tillater det), så er et RAID 1+0 sannsynligvis det optimale. Det vil si at du lager m antall RAID 1-sett med n disker i hvert sett. Disse RAID 1-settene stripes deretter i et RAID 0. Velg en høyere n hvis du trenger mer sikkerhet, og en høyere m hvis du trenger større lagringsplass. Totalt trenger du da m x n disker, og den totale lagringskapasiteten blir m x diskstørrelsen. Det vanligste er nok m=2 og n=2 - delvis på grunn av begrensninger i hardwarekontrollere. EDIT: Jeg ville da brukt RAID 1+0-settet til lagring av data (lydfilene) og hatt OS og programvare på en egen disk (evt. RAID-sett). Endret 13. november 2005 av Mr. Floppy
Roskov Skrevet 13. november 2005 Skrevet 13. november 2005 Det hele bunner vel ut i om RAID kontrolleren støtter NCQ.. og diskene såklart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå