Gå til innhold

RedHat og XP


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge inn RedHat, bare for å teste litt :smile:

 

Har hatt mandrake før, å det var en pain in the arse å velge at jeg ville starte windows hver gang jeg skulle *bruke* pc'n.

 

Er det en måte å gjøre slik at det er windows blir starta opp som default? slik at jeg slipper å velge hver gang jeg starter opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-27 23:40, amd_guru skrev:

Det er lilo som var med i mandrake ja, og det er vel den redhat bruker også?


Mulig man kan velge mellom lilo og grub.

 

 

Må legge til en ting: Jeg skrev over at man bare gjør en endring i lilo.conf. Man må selvfølgelig også skrive 'lilo' etterpå for at endringene skal tre i kraft.

Lenke til kommentar

Ikke for å være kjip, men det er skal gå veldig greit. Har ladri hatt noe problemer med det.

Greit nok, med NT4 kunne det være litt knepent, men så lenge man leser bruksanvisningen(RTFM!) så finner man ut av det.

Lilo er ganske grei å ha med å gjøre. Installer linux, skriv "man lilo", evt "man lilo.conf" og les hva som står om valg av operativsystem.

Gjør endringene og skriv "lilo" eller "/sbin/lilo" etterpå, så endringene trer i kraft.

Etter hva jeg har forstått er GRUB enda enklere, men jeg har ikke brukt en noe særlig. Er litt for komfortabel med lilo, og grunnregelen er jo "hvis det virker, ikke fiks det."

Det finnes også en drøss med sider på nettet som omhandler akkurat det der.

 

Men for all del, slike spørsmål er jo hva dette forumet handler om, eller hva?

Bare ha det som grunnregel at det meste står i manualen.

 

:smile:

Howard

Lenke til kommentar

Skulle prøve å legge inn redhat i dag, men selvfølgelig måtte noe skjøre seg. Kom til punktet der jg skulle partisjonere ut litt restplass til en egen linux partisjon.

Får melding om at den ikke finner noe partisjon..

Kan dette ha noe med at det er NTFS filsystem på C: og D:?

Hørt at Linux finner harddisk og partisjon uanz filsystem, å d gjorde den forøverig, men jeg fikk ikke lov lov til å re-distrubiere litt ledig plass :sad:

 

Prøvde også å partisjonere ut litt med PM 7.0, men d gikk til helvett*e. Fikk feil mitt under opprasjonen :smile:

Lenke til kommentar

ahh.. da her jg endelig fAtt instalert linux.. etter mye om og men :smile:

 

Jeg har et par sp;rsmAl:

 

[*]Jeg instalerte LILO boot manager, men den 'finner' ikke windows. Eneste oppstarts alternativet jeg finner er linux.

[*]Etter instalasjonen kunne jeg velge om jeg ville ha masse fancy effekter eller ikke. Dro selvf0lgelig slider'n helt til h0yre (mest effekter), A nA f0les det som om ALT gAr skikkelig tregt. det lagger pA en mAte. Har ogsA problemer med A starte opp programmer, det tar uhyre lang tid.

[*]Hvor finner jeg partisjonene mine? skal inn pA D: partisjonen der alle mp3'ene mine ligger. Vet at det heter hda, hdb etc.. men jg finner altsA ikke partisjonen med mp3'ene.

[*]RedHat fant ikke lydkortet mitt. Det er et soundblaster Audigy kort. Finnes det noen drivere til dette kortet via RH sin hjemmeside?

 

Takk for alle svar som kommer :smile:

PS! Hvordan fAr jeg byttet til norsk tastaturoppsett?

Lenke til kommentar

Punkt 1: Boot av windows.

 

Det første du må vite er hvliken pardisjon windows ligger på. Dette kan du finne ut med å skrive fdisk /dev/hdx der x er bokstaven til disken der windows ligger. Det kan være a (ide1 master) b (ide1 slave) c(ide2 master) d (ide2 slave)

Skriv så p for å skrive ut partisjonstabellen. Så er det for deg å finne ut hvilken av windowspartisjonene windows ligger på. Andageligvis er det på den første.

 

Så går du inn i lilo.conf som ligger i /etc

Der blar du deg ned helt i bonn av fila.

Der skriver du

 

other=/dev/hdxy

label=labelen_du_vil_ha

 

der x er hd bokstaven å y er partisjonsnummeret

 

lagre fila å gå ut..

 

HUSK FOR ALL DEL Å SKRIVE LILO!!!

Dette er for å skrive til mbr.

 

2. Tilgang til windows partisjoner.

 

Dette krever at det er kompilert inn ntfs støtte i kernelen. Hvis du ikke har det må du kompilere den på nytt. Det kan lønne seg å laste ned en ny kernel.

 

det finnes HOWTO's på hvordan å gjøre dette på The Linux Documentation Project.

 

Her finnes det en hel masse NYTTIGE howtoes. Klart ingen normenn leser jo bruksanvisninger så........

 

3. Lyd i Linux..

Dette krever for det første at du har kompilert kernelen med lydstøtte, og støtte for det lydkortet du har. For Live! kort er det emu10K driveren. Arrester meg hvis navnet ikke er helt riktig.. det er iallefall noe med 10k.

 

Så må du ha lagt til brukeren din i gruppa audio.

Dette gjør du ved å gå inn i filen /etc/group å skrive inn brukernavnet ditt etter den linja der det står audio.

 

hmm.. håper jeg fikk med det meste.. lurer du på noe så send meg en mld.

Lenke til kommentar

Du er en engel Ptomania!!!

 

men... :wink:

Jeg har tenkt å slette linux, å gå tilbake til windows. Jeg fikk ikke til å avinstalere lilo (så en howto på microsoft sin knowlage database lr.no).

Jeg tørr ikke ta en fdisk /mbr enda da jeg er redd for å mist massse mp3, filmer og div backup som jeg har på D: (jeg har en 40GB disk, partisjonert opp 47/3/50, C:, linux ext3, D:).

Om jeg alikevel skriver fdisk /mbr i dos (bruker oppstartsdiskett), vil master boot recorden gå tilbake til default da, og starte opp windows ved boot?

 

_________________

Amd XP 1600+

EPoX 8KHA+ bla bla bla

 

[ Denne Melding var redigert av: amd_guru på 2002-08-30 23:43 ]

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så vil den lage en ny mbr der lilo lå før. Dette skal ikke skade noen av de partisjonene som er der da partisjonstabellen ikke overskrives.

 

På den andre side så må du jo ikke gi opp så fort... :smile:

Mange tror at linux.. hmm.. det snakker alle om.. Det må jeg prøve.. Og tror det skal være lett. Det er det ikke.

 

Men hvis du vil lære, så ta deg tid, les howto'er og ikke mins prøv... Bruk linux.. Du finner fort ut at det er et utrolig kraftig verktøy.. så lenge alt virker :wink:

Lenke til kommentar

hehe.. jeg har prøv mandrake før, men alt blir bare surr.. får ikke instalert lydkort drivere.

 

Når jeg instalerte redhat nå, gikk alt treigt som pokker. Tok 2-3 minutter å få starta opp alle mulige programmer. ALT gikk treigt. Kan hende det var fordi jeg valgte alt mulig av eye-candy når jeg ble spurt om det.. hmm...

 

Jaja.. windows holder lenge for meg, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å lære meg litt linux.

Eneste down-siden denne gangen var at jeg ikke fikk starta windows, og at alt gikk så forpult tregt i linux :smile:

Lenke til kommentar

hmm.. høres rart ut.. Mulig en hw konflikt med den kernelen..

 

For å anbefale en god distro.. Debian....

 

Debian kan være vanskelig å sette opp, men når du først har fått den opp er det veldig enkelt. Du har en funksjon som heter apt-get som du kan legge inn programmer med. den henter da ned alle pakkene den trenger, og legger inn de selv.

 

Jeg kjører så klart debian:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...