Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Aksesspunkt vs Router (tråløst)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

Vurdere å skaffe meg tråløst nettverk hjemme, men det er en ting jeg lurer på hva er fordeler/ulemper til aksesspunkt og routere?

 

oppsettet hjemme ser slikt ut nå:

 

adsl-modem -> switch -> 4 pcer

 

Eneste jeg krever er at alle de 4pcene kan kobles til internett.

Så da lurer jeg på hva som er best å kjøpe aksesspunkt eller router?

5122280[/snapback]

 

Hvor mange av de 4 pc-ene skal kobles til AP/Router trådløst? Om en (eller flere) av de fire pc-ene skal kobles til trådløst så er det bare å gå for ett AP. I dette scenarioet har router har fordelen at du som regel får 4 switch porter også. Er det router funksjon i modemet ditt, eller har du 4 public IP fra din ISP? Om det er tilfelle at du har router funksjon i modemet, så kan du egentlig se på router som en 4 ports switch med innebygget AP. Om ikke, så kan du bruke router som... en router mot din ISPs modem.

 

Ble mye babbel i dette innlegget :no:

 

- Sylvarius

Endret av Sylvarius
Lenke til kommentar

Hvor mange av de 4 pc-ene skal kobles til AP/Router trådløst? Om en (eller flere) av de fire pc-ene skal kobles til trådløst så er det bare å gå for ett AP. I dette scenarioet har router har fordelen at du som regel får 4 switch porter også. Er det router funksjon i modemet ditt, eller har du 4 public IP fra din ISP? Om det er tilfelle at du har router funksjon i modemet, så kan du egentlig se på router som en 4 ports switch med innebygget AP. Om ikke, så kan du bruke router som... en router mot din ISPs modem.

 

Ble mye babbel i dette innlegget  :no:

 

- Sylvarius

5122319[/snapback]

 

ahh ok, skjønner mer nå.

Har NGT som isp, altså modem med router funksjon (1 public ip).

3 av pcene skal kobles til tråløst, 1 bærbar og 2 stasjonære pcer.

Så eneste jeg lurer på da er om Linksys WRT54GX har innebygget AP (eller om den kan erstatte den routeren som NGT sendte som er utrolig dårlig)

 

Så litt på denne info siden: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...&view=techinfos

 

Men er ikke helt stødig på alle begrepene innen tråløse nettverk enda.

Lenke til kommentar

Ble mye babbel i dette innlegget  :no:

 

- Sylvarius

5122319[/snapback]

 

ahh ok, skjønner mer nå.

Har NGT som isp, altså modem med router funksjon (1 public ip).

3 av pcene skal kobles til tråløst, 1 bærbar og 2 stasjonære pcer.

Så eneste jeg lurer på da er om Linksys WRT54GX har innebygget AP (eller om den kan erstatte den routeren som NGT sendte som er utrolig dårlig)

 

Så litt på denne info siden: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...&view=techinfos

 

Men er ikke helt stødig på alle begrepene innen tråløse nettverk enda.

5122426[/snapback]

 

Den Linksys routeren kan ikke erstatte modemet fra NGT, men du kan bruke den om du bridger modemet fra de. Det er vel også mulighet å bruke den som en switch. AP er innebygget på den routeren (derfor trådløs router).

 

- Sylvarius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...