DementedAlbino Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Jeg har nå laget til ca 12 sider i publisher, og det skal snart sendes til trykkeriet. Jeg er ganske fornøyd med resultatet, men ett problem jeg har møtt på er at tekstene flyter for mye inn i hver andre. Så det jeg lurer på er om der er en enkel og grei måte for å skyggelegge eller legge til kanter slik at det blir litt skille mellom tekstene.
kjeklulf Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Det er vanskelig å svare på uten å vite hvordan du har satt inn teksten (tekstbokser, vanlige avsnitt etc). Generelt sett er skygger og kantlinjer mer egnet til å forkludre lesbarheten enn til å bedre den. Det viktigste er å ha nok luft, dvs. mindre tekst og mer avstand.
DementedAlbino Skrevet 5. november 2005 Forfatter Skrevet 5. november 2005 Jeg bruker mange tekstbokser, en til hvert innlegg, så er der jo en del bilder osv i tillegg. Hva med å gi meg noen generelle tips til bruken av publisher, ting som kan forenkle arbeidet og få det til å se bedre ut?
kjeklulf Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Det er omtrent like lett som "gi meg noen tips om å bygge et hus, jeg er nesten ferdig men det ser ikke helt bra ut". ;-) Jeg er ingen erfaren Publisher-bruker men har jobbet en del med publikasjoner generelt. Som sagt i forrige innlegg er det først og fremst luft som gjør at publikasjonen virker ryddig og oversiktlig og som øker lesbarheten. Andre generelle ting er jo å passe på å begrense antallet fonter og å sørge for at elementer plasseres i forhold til hverandre (opplagt men mange glemmer dette allikevel). Forøvrig kan tekstbokser i Publisher formateres med fyllfarge og kantlinjer akkurat på samme måte som i Word: Høyreklikk på teksboksrammen -> Formater tekstboks.
DementedAlbino Skrevet 7. november 2005 Forfatter Skrevet 7. november 2005 Men jeg vil gjerne ha runde kanter på enkelte tekstbokser, er dette mulig?
kjeklulf Skrevet 7. november 2005 Skrevet 7. november 2005 Du kan ikke lage runde kanter på en eksisterende tekstboks men du kan sette inn autofiguren avrundet rektangel (Sett inn -> Bilde -> Autofigurer -> Grunnfigurer) og deretter høyreklikke på den og velge Legg til tekst. Da kan den behandles stort sett på samme måte som en ordinær tekstboks. Dette er forøvrig likt som i Word.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå