Gå til innhold

Trenger litt hjelp med publisher

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå laget til ca 12 sider i publisher, og det skal snart sendes til trykkeriet. Jeg er ganske fornøyd med resultatet, men ett problem jeg har møtt på er at tekstene flyter for mye inn i hver andre.

Så det jeg lurer på er om der er en enkel og grei måte for å skyggelegge eller legge til kanter slik at det blir litt skille mellom tekstene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å svare på uten å vite hvordan du har satt inn teksten (tekstbokser, vanlige avsnitt etc). Generelt sett er skygger og kantlinjer mer egnet til å forkludre lesbarheten enn til å bedre den. Det viktigste er å ha nok luft, dvs. mindre tekst og mer avstand.

Skrevet

Jeg bruker mange tekstbokser, en til hvert innlegg, så er der jo en del bilder osv i tillegg.

Hva med å gi meg noen generelle tips til bruken av publisher, ting som kan forenkle arbeidet og få det til å se bedre ut?

Skrevet

Det er omtrent like lett som "gi meg noen tips om å bygge et hus, jeg er nesten ferdig men det ser ikke helt bra ut". ;-)

Jeg er ingen erfaren Publisher-bruker men har jobbet en del med publikasjoner generelt. Som sagt i forrige innlegg er det først og fremst luft som gjør at publikasjonen virker ryddig og oversiktlig og som øker lesbarheten.

Andre generelle ting er jo å passe på å begrense antallet fonter og å sørge for at elementer plasseres i forhold til hverandre (opplagt men mange glemmer dette allikevel).

Forøvrig kan tekstbokser i Publisher formateres med fyllfarge og kantlinjer akkurat på samme måte som i Word: Høyreklikk på teksboksrammen -> Formater tekstboks.

Skrevet

Du kan ikke lage runde kanter på en eksisterende tekstboks men du kan sette inn autofiguren avrundet rektangel (Sett inn -> Bilde -> Autofigurer -> Grunnfigurer) og deretter høyreklikke på den og velge Legg til tekst. Da kan den behandles stort sett på samme måte som en ordinær tekstboks. Dette er forøvrig likt som i Word.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...