Gå til innhold

Nyeste Driver til 9800se

radier999

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva slags 9800se har du?

Du bør kanskje prøve disse omega-drivere her, siden du har 9800se, for med dem kan du forsøke å åpne 4 pipelines og gjøre kortet til et vanlig pro (dersom du har Powercolor i hvertfall).

Omega-drivere

Dette fungerer på en del 9800se kort, og på mitt gamle kort gav det en ytelsesøkning på ca. 50%. Veldig enkelt og verdt å forsøke!

Endret av Sephirot
Skrevet

Leste masse om dette rundt omkring på nett før jeg gjorde dette selv, og har aldri hørt om noen fare for å ødelegge skjermkortet. Det jeg foreslo var en soft-mod, dvs. at skjermkortet tar i bruk alle 8 pipelines som er på kortet, i stedet for de 4 som er aktivert på se-versjonen. En trenger ikke hard-modde, med alt det av lodding og andre tekniske inngrep det måtte innebære.

På noen 9800se kort er nemlig de fire siste pipelines brukbare. Det verste som kan skje er at en ender opp med massevis av artifacts på bildet (dersom de 4 siste pipelines ikke fungerer), og i så tilfelle er det bare å reinstallere drivere med standard fire pipelines.

Grunnen til at jeg anbefalte å forsøke dette er at en kan oppnå en ytelsesøkning på rundt 50-60% (jeg gikk fra 3300 til ca. 5000 3dmark03-poeng med denne softmodden); enkelt, gratis og risikofritt.

Så vil jeg til slutt legge til at jeg kun har prøvd dette på et 256-bit 9800se-kort (powercolor). Om og hvordan det fungerer på 128-bits versjonen vet jeg ikke.

Om trådstarter lurer på hva han har kan han enten sjekke på RivaTuner, eller finne det rett på kortet (minnebrikkene på 128-bitskortet ligger alle fire på en rett linje, mens på 256-versjonen følger de rundt hjørnet).

Så dersom trådstarter leser dette vil jeg absolutt anbefale å forsøke dette. Har du flaks kan du få et fullverdig 9800pro kort helt gratis!

Skrevet

Ut fra hva jeg kan finne gjennom google så skal det kunne gå med AIW også. Hva sjansen er for at det funker vet jeg imidlertid ikke.

Det skal visst avhenge av produsenten og; i noen fora hevdes det at Powercolor oftere enn andre kan softmoddes.

Men det er vel alltids verdt et forsøk vil jeg tro!

Skrevet (endret)

Prøver dette når jeg kommer hjem da :D JEg klarer ikke og få mer en litt over 10k 3dmarks med 01 med dette kortet og harwaren. Kan dette stemme?

Er det noe programm jeg kan bruke for og se hvor mange pipelines som er opne? Slik at jeg kan se om det blir noe forskjell?

Endret av adnan
Skrevet (endret)

Jeg husker ikke 01-scoren min, men jeg hadde ca. 3300 poeng før softmod med en athlon xp1700 (og 4900 etter), og ser du har 2800 med en A64-3000 OC - så du burde kanskje sjekke om du har 256-bits kort eller 128, enten gjennom RivaTuner eller ved å se på kortet om minnebrikkene ligger på en rekke (128-bits), eller i en L-form rundt det ene hjørnet (256-bits).

Det går kanskje å softmodde 128-bitskort og, men om det funker aner jeg ikke. Du kan jo prøve google eller søke her på forumet - dette var en svær greie rundt omkring for et år siden eller noe, så informasjonen bør ligge der et sted!

EDIT: I RivaTuner kan du også sjekke om alle pipelinesene er aktivert: Standard står det 4x1, mens etter softmod skal det stå 8x1 i informasjonsruten som kommer når du starter programmet.

Lykke til og håper du har vært heldig med kortet!

Endret av Sephirot
Skrevet
Vel, den du linka til er jo 256-bit i hvertfall, så da skulle det bare være å prøve softmodding og krysse fingrene for at det funker.

5117541[/snapback]

Prøvde disse driverene men ble bare masse krøll på skrivebordet :p

256-bit R350 [8x1] with 128MB DDR memory

Så jeg klarte og opne siste pipelines men det hjelper jo ikke når alt blir krøll, iconene er det streker på osv. Kanksje noen instillinger jeg må gjøre? Noen som vet dette?

Bruker Omega 2.6.75a drivere.

Ja og det er helt sant fikk 20k i 3dmark01 hadde 10k før.

Skrevet

Da virker det etter all sannsynlighet som om de 4 siste pipelines ikke funker som det skal, og så vidt jeg vet er det ingenting å gjøre med det. Men jeg er ingen ekspert, så correct me if I'm wrong, altså.

Synd det ikke funka for deg.

Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)
Vel, den du linka til er jo 256-bit i hvertfall, så da skulle det bare være å prøve softmodding og krysse fingrene for at det funker.

5117541[/snapback]

Så jeg klarte og opne siste pipelines men det hjelper jo ikke når alt blir krøll, iconene er det streker på osv. Kanksje noen instillinger jeg må gjøre? Noen som vet dette?

5119429[/snapback]

Det var jo synd.

Som du ser.. ett "umoddet" 9800SE med 4 pipes er ett relativt dårlig skjermkort.

"Moddet" med 8 pipes derimot er det å anse som ett "full fledged" 9800 Pro.. som yter rundt 20k i 3DMark01 - uklokket(med tilsvarende HW ellers).

Det er litt rart at du også får "artifacts" i 2D. Jeg har kun opplevd problem med 3D når jeg har åpnet pipes (riktignok med Nvidia kort - 6200/6800).

Du må nok bare avinstallere Omega-driverne og installere "vanlige" ATI-drivere..

Jeg husker ikke om et var en enkel sak å deaktivere "softmodden" i Omega-driverne, men dersom du finer ut av det.. så er det jo bare å gjøre det.. og fortsatt bruke disse driverene..

Endret av Slettet+6132
Skrevet

5117541[/snapback]

5119429[/snapback]

Det var jo synd.

Som du ser.. ett "umoddet" 9800SE med 4 pipes er ett relativt dårlig skjermkort.

"Moddet" med 8 pipes derimot er det å anse som ett "full fledged" 9800 Pro.. som yter rundt 20k i 3DMark01 - uklokket(med tilsvarende HW ellers).

Det er litt rart at du også får "artifacts" i 2D. Jeg har kun opplevd problem med 3D når jeg har åpnet pipes (riktignok med Nvidia kort - 6200/6800).

Du må nok bare avinstallere Omega-driverne og installere "vanlige" ATI-drivere..

Jeg husker ikke om et var en enkel sak å deaktivere "softmodden" i Omega-driverne, men dersom du finer ut av det.. så er det jo bare å gjøre det.. og fortsatt bruke disse driverene..

5121706[/snapback]

Beholdt omega drivere men med 4 pipelines, men klarte og få opp ytelsen til 15k marks i forhold til catalyst 5.10 drivere :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...