Gå til innhold

Skoleoppgave: Lage musikkvideo


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg og fem andre elever i klassen min (9.Klasse) har fått 6 uker på å lage en musikkvideo. Vi har funnet sang (husker ikke hva den heter, legger ut sangtittel om noen dager.)

 

Utstyr til rådighet:

 

- Videokamera

- Stativ

- Diskotek (Skal leie diskotek et par timer når vi skal filme)

- Videoredigeringsprogram på en forholdsvis god pc.

 

Vi skal lage en DVD som skal vises på prosjektor om 6 uker...

 

Har dere noen tips til hvordan jeg lager en bra musikkvideo?

 

Kommer til å legge ut hvordan prosjektet går og oppdateringer og / eller spørsmål.

 

Mvh

Dag-Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Jeg og fem andre elever i klassen min (9.Klasse) har fått 6 uker på å lage en musikkvideo. Vi har funnet sang (husker ikke hva den heter, legger ut sangtittel om noen dager.)

 

Utstyr til rådighet:

 

- Videokamera

- Stativ

- Diskotek (Skal leie diskotek et par timer når vi skal filme)

- Videoredigeringsprogram på en forholdsvis god pc.

 

Vi skal lage en DVD som skal vises på prosjektor om 6 uker...

 

Har dere noen tips til hvordan jeg lager en bra musikkvideo?

 

Kommer til å legge ut hvordan prosjektet går og oppdateringer og / eller spørsmål.

 

Mvh

Dag-Erik

5092233[/snapback]

 

Godt forarbeid (manus, storyboard, leie av utstyr, tidsplan etc etc), og ikke minst en god ide/ et konsept til videoen. Lyssetting er jo også minst like viktig!

 

Nå er det jo begrenset hva man får tynt ut at et konsumer DV kamera som jeg går utifra du kommer til å bruke. Så uansett ikke forvent deg noe bilde kvalitet som tar pusten fra deg. Du har heller ingen mulighet for å styre framerate på DV kamera. Så du kan da heller ikke regne med å få like fete og jevne slow motion effekter som ofte blir brukt i "proffe" musikk vidoer, man får noen plug-ins som jevner ut men det vil nok aldri kunne bli like bra som når man filmer med høyere framerate.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har akkurat laget en musikkvideo på universitetet her jeg går, og det beste tipset jeg kan gi deg er følgende:

Sett deg foran tv'n, skru på MTV, ta opp noen musikkvideoer du liker og analyser de ned til minste detalj.

Se spesielt nøye på hvordan de bruker kamera, med tanke på bevegelse og framing av personene som er med i den..

 

Selv satt jeg i 3 hele dager og gikk igjennom forskjellige musikkvideoer, og det hjalp MYE!

 

En annen ting jeg ville vurdert var å droppe diskoteket som location. Det ser fett ut når du er der på fest, men tro meg, det vil ikke se fett ut på kamera. Universitetet jeg går på har lysutstyr til 10 tusener av kroner, men selv med det er det vanskelig å få en location som et diskotek til å se bra ut. Lyssetting er en kunst det tar mange år å lære seg.

Jeg ville heller ha prøvd å utarbeidet en ide som det går an å filme ute, eller et sted med naturlig lys. Hvis du har nok naturlig lys er det utrolig hva du kan få til med hjemmelagde reflektorer. Kjøp noen tynne finerplater på byggmakker, samt noen meter med sølvfolie (hvis du klarer å få tak i noe med en gullfarge er det enda bedre). Lim folien på finerplatene og voila der har du lysutstyr som er gull verdt (Så sant du har naturlig lys å reflektere)

 

Som det er nevnt tidligere her og, jobb med ideen deres. Har dere en konge ide, kan kvaliteten på selve filmingen være en del dårligere før folk begynner å irritere seg over det. Så gjør det til et poeng å tenke mye på ideen deres.

Slagordet til Rema 1000 gjelder: Det enkle ER ofte det beste!

 

Som en røff tidsramme på produksjonen deres ville jeg prøvd noe ligende som dette:

 

3 uker pre produksjon. Planlegging av filmen i fra a - å. Det er her filmen lages. Utarbeid ideer, ordne locations, tegne storyboards. Planlegg alt ned til minste detalj.

 

1 uke produksjon. Selve filmingen. Hvis planleggingen er god, bør dere klare å få filmet det meste på to til tre hele dager.

 

2 uker post produksjon. Redigering tar tid, og er en av de viktigste elementene i prosessen. Ved å ha god tid er det i tillegg mulig å filme ting på nytt hvis dere finner ut at noe av det dere har filmet ikke holder mål!

 

Håper dette var litt til hjelp, så er det bare å smelle i gang!

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Ved redigering er det meningen å få en viss flyt i filmen, for å klare dette må ikke seeren bli oppmerksom når det skiftes kameravinkel, og når det klippes. Hvis man begynner å legge merke til slikt, er det sannsynligvis fordi klippingen er dårlig. Et tips er "myk" klipping!

 

Myk klipping:

 

- Aldri klipp i en kamera bevegelse!

 

- Det er helt grei, og fin effekt å klippe mens et objekt er i bevegelse! Eventuelt forsette bevegelsen i neste klipp.

 

- Varier utsnitt, lang ifra, kjempenært, halvnært osv...

 

- Ved klipping, bruk forskjellige klipp, blir klippene for like ser det ut som objektet "hopper"

 

- Bruk fantasien, forskjellige vinkler, utsnitt

 

- Hold dere unna zoomknappen.

 

Og husk, tenk på redigering før og når dere filmer!

 

God planlegging gir gode resultater!

Lykke til!

 

Edit: Correct me if im wrong!

Endret av Chris_LoX
Lenke til kommentar
Dere har fått masse gode tips for BILDET. Dere må ikke glemme LYDEN i produksjonen da den i praksis har mer å si for de som til slutt skal oppleve filmen.

Skaff dere eksterne mikrofoner og jobb minst like mye med god lydkvalitet som effektfulle videotriks.

5140286[/snapback]

 

Tenkte at de skulle velge en sang som noen hadde laget jeg. Altså fra en cd eller noe, og lage en musikkvideo ut fra det. Uansett bruker en vel playback når en lager en musikkvideo? Så da er ikke lyden noe problem.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...