Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opprette brukerkonto med passord til NettverksPC?


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Jeg sitter nå på nettverk med veldig mange personer spredt utover stort område (les; skolenettverk).

Jeg og et par kompiser har laget en del teite filmer som folk i klassen har lyst på.

Eneste dealen er at filmen er såpass interne at vi er lite keene på at ANDRE utafor klassen skal se de, da vil vi fremstå som.. Retarded :p

 

Såeh.. Jeg leste noe om at man måtte opprette en egen brukerkonto i WinXP og sette passord, enable avansert fildeling og sette rettigheter.. Men det går jo ikke, de får feilmelding hver gang de skal klikke seg inn på mappa med at den ikke finnes!

 

Så:

 

Jeg har da Windows XP Professional med SP2

 

Brannmuren i SP2 er seff fjerna, og ellers har jeg ikke brannmur. Har NOD32 som antivirus (<3)

 

Anyone med en skikkelig step-by-step guide? ;)

 

Nice..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan opprette ein bruker som har nøyaktig same brukernamn og passord som brukarane som skal ha tilgang.

1. Del mappa ut med enkel fildeling, og endre så til avansert fildeling (Ta bort haken på enkel fildeling. Denne finner du med å opne Windows utforsker og velge Verktøy -> Mappealternativer -> Velg fanen Vis.)

2. Pass på å endre sikkerheten på mappa slik at brukarane har tilgang.

 

Då skulle det virke.

Lenke til kommentar
Du kan opprette ein bruker som har nøyaktig same brukernamn og passord som brukarane som skal ha tilgang.

1. Del mappa ut med enkel fildeling, og endre så til avansert fildeling (Ta bort haken på enkel fildeling. Denne finner du med å opne Windows utforsker og velge Verktøy -> Mappealternativer -> Velg fanen Vis.)

2. Pass på å endre sikkerheten på mappa slik at brukarane har tilgang.

 

Då skulle det virke.

5108763[/snapback]

 

Og hvis du ikke vil noen andre skal se den delte mappa kan du sette på $ bak navnet.

Lenke til kommentar

Åh, så jeg må ta en og en, altså..?

Og med brukernavn som de har, legger du da i hva datamaskinadministratoren deres heter i WinXP? F.eks. jeg, når jeg fylte ut "første bruker" osv i Windows logon-skjerm for første gang, skrev jeg "pesaroso", som da datamaskinadminen heter på min PC. Må jeg ta det brukernavnet da hos dem og legge de til en og en?

 

Og forresten, når jeg velger avansert fildeling, og skal velge brukere, da ender de jo opp som PESAROSO\\nickname

 

Stemmer det?

 

Takker for svar så langt! =)

Lenke til kommentar

Utdyper litt mer om domene og Workgroup/Arbeidsgruppe:

 

Domene: Ikke standard i windows!! En server som holder alle brukere i Active Directory. Blir brukt MYE i arbeidlivet. Dette er en god måte å sikre deres nett på. Ingen uvedkommende kan komme å koble seg rett på. Domene må legges inn manuelt, med rettigheter fra Admin.

 

Workgroup/Arbeidsgruppe: Standard i windows!! Standard er MSHOME. Dette er mulig å bytte til hva som helst. Men hvis flere skal koble seg sammen til et nettverk, og alle skal kunne finne hverandre, må alle ha samme Workgroup/Arbeidsgruppe

Lenke til kommentar

Vil ta en -veldig- nøye gjennomgang nå så folk ikke misforstår meg, eller at jeg suger med å forklare.

 

Screen by screen:

 

Dette er da den første screenen, hvor du kan se at jeg har enablet avansert fildeling

14vz.png

 

 

 

Neste bilde er hv som skjer om jeg trykker på "tillatelser.."

20ob.png

 

 

 

Derfra trykker jeg da på "legg til.." og får da dette vinduet:

35di.png

 

 

 

Derfra skriver jeg inn et PC-navn til en fyr som jeg finner under "mine nettverkssteder" som kaller seg "aslak" Dette kommer da:

40zh.png

 

 

 

I og med at jeg ikke skjønte så mye da, trykka jeg på "plasseringer.." og fikk denne:

51af.png

 

 

 

Viser ikke det bare at jeg finner folk som er i nettverk med MEG? Som er da:

PESAROSO\navn som da betyr kun brukere som JEG har på MIN maskin?

 

Takker for videre svar!

Lenke til kommentar

Du kan kun legge til brukere som er lokalt på din maskin, derfor er dette viktig:

 

Nei, men du må opprette brukere på din PC, med same brukernamn og passord som dei har på sin PC.

5119368[/snapback]

 

 

PESAROSO\\nickname stemmer.

 

Du må legge til den brukaren dei bruker når dei logger på, og brukeren må ha passord.

5122454[/snapback]

 

 

Hvor oppretter jeg passord? Finner ikke det i avansert fildeling! :(

Og kan du bekrefte at jeg må opprette en og en bruker?

5123244[/snapback]

 

Ja, du må opprette ein og ein bruker. Passord setter du i kontrollpanelet.

5124672[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...