Gå til innhold

Ønsker anbefaling på opplegg for ekstern SATA-disk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest div artikler på DinSide om at det nå finnes løsninger for å bruke ekstern SATA-disk. De har testet med utstyr utlånt fra Komplett.

Testene er laget både på stasjonær PC og for bærbar og i begge casene er hastigheten vesentlig bedre enn med IDE-disk på USB eller Firewire. Jeg er derfor ikke i tvil om at SATA bør være interessant.

Problemet oppstår når jeg kontakter Komplett og ber om utstyret (brakett, kabler, ekstern boks og disk - som er kompatibelt). Da svarer de "vi selger IDE-disker for eksternt bruk". Gjentatte forespørsler ender med at "ekstern SATA-løsning kan vi ikke levere". Nok om det, selv om det er dårlig.

Det går allikevel an å få kjøpt både SATA-disk og boks for SATA-disk på Komplett. Problemet kan være kabler og brakett - evt. også kort for de som ikke har SATA på hovedkortet (som jeg har).

Artiklene på DinSide er grundige og det meste er besvart der, men jeg er usikker på følgende - som jeg gjerne vil ha kommentarer på:

1. Når jeg ved oppstart alltid får spørsmål om jeg skal slå på SATA (fra Bios), er det vel riktig at dette må til for at en senere skal kunne koble på den eksterne SATA-disken ?

2. Hotswap, dvs. ta kabel ut og inn uten å gå veien om "Sikker fjerning av ekstern lagringsmedier" - noe en kan komme i skade for å gjøre også, er viktig og jeg vil gjerne høre om noen har erfaringer med dette med ekstern SATA ?

3. Strømforsyning må til for den eksterne og jeg antar at dette kan leveres sammen med den eksterne boksen. Noen kommentarer og anbefalinger ?

Jeg skal bruke den eksterne til backup mm og ønsker ikke å ha en intern disk til et slikt formål.

:w00t:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei igjen - ingen svar så langt ......

Er jeg virkelig en pioner på dette området ?

Har ingen hverken tenkt på eller prøvd ekstern Sata-disk ?

Håper på mere respons.

:dribble:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...