Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dele Satelitt/WLAN internett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg får internett via et WLAN og Satelitt. (altså må det være en pc som er tilkoblet og ikke en router)

 

Jeg måler internetten på pcen min som deler internetten til å være 1791kbits/s.

Jeg prøvde å måle på en av de andre pcene på nettverket og da får jeg omtrent det samme. Men det virker som om pcen som deler internetten ikke gir så veldig stabil linje til de andre (båndbredden varierer).

 

Pcen som deler internetten kjører win xp home. Er det et program som kan dele internetten bedre?

 

Har dere andre tips som kan hjelpe meg...? :cry:

 

mvh SoftChIP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan spesifisere litt mer om satelittløsningen kan vi kanskje hjelpe deg bedre?

 

Er det sånn at satelittmodemet er innebygget i den ene PC'en og denne maskinen deler

internett-tilgangen til de andre maskinene? Du skriver WLAN - betyr det at maskinen MED

internettilgang deler ut aksess via WLAN?

 

Det kan være kilden til problemet. Uansett er det nok ikke en optimal løsning å "softwaredele"

nett-tilgangen og dersom du MÅ gjøre det på denne måten, spørs det ikke om programvaren som styrer satelittmodemet er ganske så låst til kun windowsdelingen.

 

Det går kanskje an å prøve noen proxyprogramvare. Verdt et forsøk i alle fall. Søk på

f.eks. download.com eller lignende.

 

Jeg har/hadde (dsl nå..) satelitt download, men den løsningen gikk via en helt egen ruter, dvs. satelittmodemet var ruter også og det var kun å koble maskiner/trådløse aksesspunkt etc. via ethernet til denne så var alle mann på nett. Men vet at før leverandøren gikk over til kombi satmodem/ruter-løsningen var det et USB-modem som kun fungerte mot én PC. Kanskje en slik løsning du har?

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Jeg får internetten fra et hotell gjennom WLANet dems. De har satelittforbindelse og hvordan teknisk de er knyttet til det veit jeg ikke, og det er heller ikke så interessant.

 

Det som er problemet eller det jeg lurer på er om det er noen pra programmer til pcer som skal dele internett som f.eks

- overvåking av hvilke pcer som bruker hvor mye av internett linja

- Port forwarding

- Net Limiter

 

mvh SoftChIP

Lenke til kommentar

Mmm. da så. :hmm:

 

Siden du ikke har kontroll over forbindelsen teknisk er du jo prisgitt mange faktorer. Men vil tro at hvis det er et hotell med satelitt bredbånd at du må dele med ganske så mange?

 

Men det finnes sikkert bedre programvare enn internettdelingen i Windows hva DITT nett angår.

Hvis koblingen din er slik: Hotell->Din PC med WLAN-kort -> Flere PC'er i "ditt" nett så burde proxyprogramvare være mye mer konfigurasjonsvennlig for å fordele/kontrollere trafikken.

 

Disse proxyprogrammene er en slags "software" router, som lar deg dele internettaksessen fra én enkelt PC. I linken under kan du jo lese litt om det er noe slikt du er ute etter, de fleste funksjonene i denne finnes i alle disse programmene. Der har du bl.a. trafikk-kontroll inn og ut etc.etc.

 

http://sysgenic.net/products/gateway/overview/

 

 

 

Lykke til

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...