Gå til innhold

Flimrete bilde på lcd skjerm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Philips flatTV som som kan kobles til datamaskinen. Når jeg hadde windows så funket den fint, blide var klart og ingen flimring.

Nå har jeg installert vectorlinux, og nå har bildet blitt litt uklart og det flimrer litt. Det er ikke slik hele tiden, det er mest når jeg er nettet og leser tekst.

Det er som oftest slik at det går en flimrende linje gjennom teksten på langs.

Det er veldig irriterende, for det kan være vanskelig å lese teksten skikkelig.

Jeg har fått stilt skjermen til optimal oppløsning og refreshrate, men den flimrer fortsatt.

Er det mulig å fikse det? og er det skadelig for skjermen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er du koblet til skjermen? (VGA/DVI/S-Video)

Du kan prøve å kommentere ut/fjerne HorizSync og RefreshRate i xorg.conf, da skal X finne den optimale HorizSync/RefreshRate til skjermen (fungerer ikke på alle skjermer, men er verdt et forsøk).

Skrevet

Den er koblet til med vga.

Tror kanskje det ble litt verre etter at jeg installerte ati driverene til skjermkortet.

Det er virker nesten som at det er verre på enkelte skrifttyper enna andre, for det er ikke over alt det er slik.

Skrevet

Det jeg har nå er HorizSync 48,4 og VertRefresh 60 det er det som er optimalt for skjermen, men likevel flimrer den.

Det som står i manualen er at det er VESA 1024x768@60Hz som er optimalt. Hva sår VESA for?

Det som skjer er at det ofte går en flimmrete linje som går på langs av skjermen. Det er som oftes der det er tekst.

Og enkelte gang i kantene på skjermen.

Skrevet (endret)

Hvis det er LCD så skal ikke 60hz flimre, har det vært CRT så har du vel nesten ikke greid å se på skjermen.

Jeg vet ikke, prøv å kommenter ut HorizSync 48,4 og VertRefresh 60.

Endret av olear
Skrevet

Det er ikke akuratt flimring, men jeg vet ikke hva det heter.

Bildet er klart å tydelig, men på enkelte plasser så blir bildet litt forvrengt på en måte. Det er som oftes der det er tekst. Der det ikke er tekst har jeg ikke sett noe flimring.

Flimringen holder seg ikke på samme plassen på skjermen heller. feks hvis det er noen linjer med tekst som flimrer litt når jeg leser her på forumet og så skroller nedover, så følger flimringen de samme linjene med tekst hele tida.

Det ble slik på Windows også hvis jeg hadde oppløsningen på lavere enn 1024x768, men jeg har oppløsningen på 1024x786 nå så det kan ikke være problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...