Gå til innhold

Hvilken distro skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Aiight... dere er sikkert møkk lei 14tisser som maser om "hva er linux" osv, men nå har jeg tenkt å begi meg ut på dette her

 

men jeg trenger litt hjelp på veien da. jeg skal ha linux på bærbaren(ny asus) min, så den trenger da å støtte det som fulgte med bærbaren. ting som blåtann, SD(minne til kamera) og wlan rett fra instal. jeg er ikke kjent med linux, men skal gjøre et forsøk. bortsett fra standardprogrammene som følger med de ulike distroene(office osv) kunne jeg også tenke meg en program til å kjøre WoW(world of warcraft) som er det eneste spillet jeg spiller for tiden.

 

så om noen kunne sy sammen en "pakke" med en distro og eventuelle tilleggsprogrammer som jeg må laste ned ville jeg har vært evig takknemlig.

 

-lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SUSE 10 er gratis og kan lastes ned fra openSUSE.org. Støtte for wlan og alt det der skal fungere uten problemer.

 

For å spille WoW trenger du cedega fra transgaming.com. Etter det jeg forstår skal WoW fungere nesten like bra som i Windows (uten å ha testet dette selv). Cedega er ikke gratis men det finnes steder du kan få lastet det ned uten å betale for det. Kanskje greit å prøve det først så du vet om det er verd pengene? :)

Lenke til kommentar

Takk skal dere har for all tilbakemelding. Fremdeles litt usikker på hvilken distro, men ubuntu virker grei nok for meg som skal begynne med linux.

 

søkte også etter whine, så hvis jeg bare følger installasjon tror jeg skal få det til å funke!

 

mvh

Lars

 

EDIT: en liten ting, funker porten sånn at jeg kan stikke inn minnekortet til digikameraet rett inn i pcen? eller må jeg installere noe?

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Vil anbefale at du prøver ubuntu linux. Den finner du her:

 

http://us.releases.ubuntu.com/releases/breezy/

 

Hjelp til ubuntu finner du her:

 

http://www.ubuntuforums.org/

 

Du kan også finne mye hjelp her:

 

http://www.ubuntuguide.org/

 

Denne guiden er ikke oppdatert til siste versjon enda, men det allermeste kan brukes alikevel.

 

 

Det meste fungerer rett ut av installen i ubuntu. Eneste som kan være problematisk er w-lan, men hvis du har en bærbar med centrino fungerer også denne rett ut fra installasjonen.

 

mvh

 

Turgon

Endret av Turgon
Lenke til kommentar
EDIT: en liten ting, funker porten sånn at jeg kan stikke inn minnekortet til digikameraet rett inn i pcen? eller må jeg installere noe?

5079448[/snapback]

 

Funker iallefall fint her (på Ubuntu), både SD kortet til mobilen og DUO stick til digitalkameraet... De fleste drivere følger med, men du må sannsynligvis gjøre regning med å installere skjermkort drivere selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...