Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksproblem


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en maskin som jeg skal formatere, men først må jeg kopiere over noen filer fra den, så jeg har installert et nettverkskort i den (ikke noe problem med det).

Så koblet jeg sammen maskinen min og den jeg skal kopiere fra med en krysset tp kabel. Begge er installert med TCP/IP og adressene 192.168.0.1/3 subnett 255.255.255.0 og samme arbeidsgruppe.

Problemet er at jeg får ikke kontakt (ikke ping), men maskinen min (kjører WinXP pro) finner den andre maskinen (winME) i arbeidsgruppa, men kommer ikke inn på den.

Hadde slått meg til ro her, og prøvd noe annet hadde det ikke vært for at det ser ut til å være noen form for kontakt mellom maskinene....

Hva kan dette skyldes... Tror snart jeg har prøvd det meste nettverksmessig...

Begge kortene er realtek (eksternt kort i ME maskinen, onboard på AT7 i XP maskinen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du aktivert "brukeren" Gjest/Guest på XP maskina.

Deaktiver firewal hvis du har.

Husk også på å dele ut en disk/mappe på XP maskina.

Legg til NetBEUI Protocol på begge maskinene som tidligere sakt.

Er fil og skriver deling installert på XP maskina (hvet ikke om dette er inst. som standard i XP).

Husk på å sjekke NTFS rettighetene på de delte resursene på XP maskina.

Håper du får det til for det skal ikke vere noe problem å få det til på det oppsetet der, har gjort det sjøl.

Lenke til kommentar

Problemet ble løst, det lå i kablingen... Det var problemer med den kryssede kabelen. Byttet til to normale kabler og en switch så virket det... Hvorfor det ikke virket med den kryssede kabelen veit jeg ikke... Den har virket før.. Og noe ble overført siden XP maskinen fant navnet på ME maskinen (dom har aldri vært i nettverk sammen før)...

Men jeg har sluttet å la meg overraske av datamaskiner... Det finnes ingen naturlover de ikke greier å bryte :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...