Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Et lite spørsmål om ip


Anbefalte innlegg

Kan starte med å si at jeg har sånn smått godtatt at jeg ikke kommer meg inn i verken passive eller aktiv mode i dc++.

Har bare så innmari lyst til å forstå hvorfor?

Leser i hjelpefilen dette:

 

In short, if your local computer's IP is in any of these ranges, you will very likely need to configure your router and firewall correctly to operate DC++ in active mode.

 

10.0.0.0 through 10.255.255.255 (10/8 prefix)

172.16.0.0 through 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)

192.168.0.0 through 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)

 

Jeg har jo en ip 192.168.1.*** så jeg er jo innenfor denne kategorien:-)

*Firewall er disablet i min ruter som er Linksys wrt54g.

*Finner ingen årsak på pc som skulle tilsi at det er blokkade der heller.

*Jeg har ikke innstallert service pack 1 og 2.

Noen som har noe slags svar overhodet på noe av dette.

Før dere spør. ja jeg har søkt g funnet masse vage svar og jeg har prøvd de utroligste ting.

Jeg lastet feks net bit torent der man kan endre port for nedlastning i programmet, men ingen respons da heller.

Er det meg eller er det pc'en det er noe rart med. Hvor kan jeg fortsette søket etter feil.

Om det er en eller annen port som ikke vil åpne seg eller at jeg må tillate dc++ en eller annen plass, Hvor gjør jeg dette?

Hilsen sæææærlig fortvilet pc eier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Får prøve og hjelpe deg.

 

Hvis du har disablet brannmuren i routeren din, og det fortsatt ikke virker, kan det være at du har en brannmur i modemet.

 

Hvis du logger inn på routeren og ser under "wan" settingene, vil du finne "wan-IP". Hvis denne er i et av de områdene som du nevner, er det en routerfunksjon i modemet og vanligvis en brannmur. Du må da forwarde de aktuelle portene inne på modemet til IP adressen til routeren din. (Innloggingsadressen på modemet er da "wan-IP" adresse i routeren).

 

Hvis dette er tilfellet for nettverket dit ville jeg uansett ha brukt routeren som switch. Hvordan denne ombyggingen gjøres er ofte beskrevet her i forumet.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Når ein sitt med eit internt nettverk (bak brannmur/ dchp o.l

Så vil du ha ei ekstren ip og ei intern ip. Problemet oppstår når forespurselen skal gå frå den eksterne ipen til den interne, då må ein route forspurselen frå ekstern til intern.

Sidan forspurselen kjem via ein port så sette ein porten i brannmuren til å peike på spesifikk intern ip.

Dermed går foruspurslen inn bak brannmuren og til rett maskin.

 

Som eit eksempel kan intern ip tilsvare leiligheitsnr i postadressa.

Eksternt har alle leiligheitene grunerløkka 4, 0455 Oslo, men om pakken skal til leiligheit 1 eller 5 må det finnes ut når det skal leveres. Postbudet gjer dette med å sjå på navn og kva leiligheitsnr dette navnet tilhører.

Lenke til kommentar
Jeg har jo en ip 192.168.1.*** så jeg er jo innenfor denne kategorien:-)

5071018[/snapback]

 

Er ikke det bare "intern ip " eller no? For å få active mode til å funke må hvertfall jeg finne ekstern ip, på whatismyip.com eller tilsvarende.

Ang. port forwarding så kan man jo velge port i DC++, akkurat som i BitTorrent.. Hvertfall i min versjon.

 

EDIT: samme som Jankee? vetke

Endret av JourNey
Lenke til kommentar

Hvis du logger inn på routeren og ser under "wan" settingene, vil du finne "wan-IP". Hvis denne er i et av de områdene som du nevner, er det en routerfunksjon i modemet og vanligvis en brannmur. Du må da forwarde de aktuelle portene inne på modemet til IP adressen til routeren din. (Innloggingsadressen på modemet er da "wan-IP" adresse i routeren).

 

 

Jeg kan da ikke finne noe som heter wan ip i ruteren.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Får prøve og hjelpe deg.

 

Hvis du har disablet brannmuren i routeren din, og det fortsatt ikke virker, kan det være at du har en brannmur i modemet.

 

Hvis du logger inn på routeren og ser under "wan" settingene, vil du finne "wan-IP". Hvis denne er i et av de områdene som du nevner, er det en routerfunksjon i modemet og vanligvis en brannmur. Du må da forwarde de aktuelle portene inne på modemet til IP adressen til routeren din. (Innloggingsadressen på modemet er da "wan-IP" adresse i routeren).

 

Hvis dette er tilfellet for nettverket dit ville jeg uansett ha brukt routeren som switch. Hvordan denne ombyggingen gjøres er ofte beskrevet her i forumet.

 

Lykke til  :thumbup:

5071137[/snapback]

Hei igjen!!

 

Vel:-) jeg logget meg inn i modemet, gikk inn i UPnP configuration og slo denne av. Vips Dc++ funker som bare det. laster ned så det suser, utrolig.

Tusen takk til alle som tipset og hjalp meg her.

Lykkelig pc eier:-)))

Endret av asus1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...