Gå til innhold

Vifte med motsatt rotasjonsretning?


ingenioren

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har tenkt på noe greier, og lurte på om det finnes noen 12 volts vifter som har motsatt rotasjonsretning av normalt? (det vil si med klokka).

 

Hadde man kunne satt to vifter utenpå hverandre som roterte motsatt vei men blåste i samme rettning så tror jeg bestemt at lufthastigheten gjennom ribbene på en cpu-kjøler ville mye større og temperaturen derfor mindre. Spesielt for saktegående/stillegående vifter.

 

Noen som har hørt om noe slik? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan vel forsåvidt være enig i at hvis man sammenlikner dobbelvifte der begge går samme vei, kontra dobbelvifte der viftene roterer hver sin vei, så vil det siste alternativet være gunstig. Hvorfor ikke en større vifte eller en som har flere rpm...?

 

Bildet som du linker til petteram, ser ut som et helikopter uten halerotor. Er vel i hovedsak derfor det er twinrotor på det, slik at hovedrotoren stabiliserer seg selv. Man har samme systemet på ubåter ofte, der 2 propeller rotere hver sin vei for å hindre at fartøyet bare spinner rundt...

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Utdrag fra Wikipedia:

 

"When airspeed is low the mass of the air going back through the propeller disk (thrust) causes a significant amount of tangential or rotational air flow to be created by the spinning blades. The energy of this tangential air flow is wasted in a single propeller design. To use this wasted effort the placement of a second propeller behind the first takes advantage of the already-disturbed airflow.

 

If it is well designed a contra-rotating propeller will have no rotational air flow, pushing maximum amount of air uniformly through the propeller disk — resulting in high performance and low induced energy loss. It also serves to counter the asymmetrical torque effect felt from a conventional propeller. Some contra-rotating systems were designed to be used at take off, for maximum power and efficiency, allowing one of the twin propellers to be disabled during cruise to extend flight patrol time."

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det vil virke effektivt. Finnes både i jetmotor og duopropp til båtmotore og det er ikke bare for å hindre side kraften. Men spørsmålet er hvor mye.

Har en 120mm papst vifte på 12 dB som køler min prosesor men luftrykket er liksom for lite til å presse nok luft gjennom ribbene på prosessoren. Men det er jo slik at en vanlig vifte vil "blåse" luft feil vei vis den blir blokert. Så en stor aerodynamisk motstand(ribbene) vil påvirke på samme måte, og en øking i lufttrykk vil gjøre underverker. Finnes jo et "halvt" eksempel på prinsippet. Se på

delta viftene. De har fastmonterte blader som er vid motsatt vei. men de bråker jo mer en en jettmotor. hehe

 

Hvorfor ikke en større større vifte med høyere turtall...?

 

Fordi da vil den minste vifta bli en motstand. Og blåser den største vifta godt nok kansje du klarer å lage støm og. (En motor som går fortere en en merketurtall vil produsere strøm!) :ermm:

Lenke til kommentar
Tror det bare er å koble + og - motsatt. Det er iallefall sånn på motorer

5090523[/snapback]

 

 

Funker nok bare på 3 fase motorer det.

5090648[/snapback]

Godt å se flere elektrofolk her! Det som også er et problem her er at selv om du får en normal vifte til å snurre andre veien så må du snu hele vifta for at den skal blåse riktig vei,og da er vi like langt. Bare se selv. Men finner du en vifte der rotorbladene er vrid andre veien, da snakker vi...

Lenke til kommentar

Ebm Papst har to vifteserier 8300 og 8400 hvor den ene serien går CCW og den andre CW.

 

Mulig disse to passer sammen?

- Papst 8412 NGLE har en luftstrøm på 33m3/h.

  (Air exhaust over struts. Rotational direction CCW looking at rotor.)

- Papst 8312 GL har en luftstrøm på 32m3/h.

  (Air exhaust over struts. Rotational direction CW looking at rotor.)

 

http://www.ebmpapst.com/en/pdf/produkte/8312_gl.pdf

http://www.ebmpapst.com/en/pdf/produkte/8412_ngle.pdf

Lenke til kommentar
Utdrag fra Wikipedia:

 

"When airspeed is low the mass of the air going back through the propeller disk (thrust) causes a significant amount of tangential or rotational air flow to be created by the spinning blades. The energy of this tangential air flow is wasted in a single propeller design. To use this wasted effort the placement of a second propeller behind the first takes advantage of the already-disturbed airflow.

 

If it is well designed a contra-rotating propeller will have no rotational air flow, pushing maximum amount of air uniformly through the propeller disk — resulting in high performance and low induced energy loss. It also serves to counter the asymmetrical torque effect felt from a conventional propeller. Some contra-rotating systems were designed to be used at take off, for maximum power and efficiency, allowing one of the twin propellers to be disabled during cruise to extend flight patrol time."

5069015[/snapback]

 

Jaja, tilbake til 120mm plastik vifter. Virker dette faktisk?

Lenke til kommentar

To kontraroterende vifter vill klare å presse mere luft når den møter motstand. Absolutt

Men uten motstand eller ved lav motstand vil en singel vifte være mer effektiv og stillegånde. Men vil feile helt ved for stor motstand!

 

Den DELTA værsting vifta har vel to kontraroterende vifter?

 

!Det er bare radiobilmotorer og lignende som det går å forandre rettningen ved å bytte om + og-. De har to kretser!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
To kontraroterende vifter vill klare å presse mere luft når  den møter motstand. Absolutt

Men uten motstand eller ved lav motstand vil en singel vifte være mer effektiv og stillegånde. Men vil feile helt ved for stor motstand!

 

Den DELTA værsting vifta har vel to kontraroterende vifter?

 

!Det er bare radiobilmotorer og lignende som det går å forandre rettningen ved å bytte om + og-.  De har to kretser!

5157647[/snapback]

 

 

Den største delta vifta har et sett fastsittende blader og et sett som roterer!

 

Ser at det endelig er kommet noen forslag her. Bra jobba! Den nye til Artic Cooling snurrer jo fakisk "riktig" vei (CW) men den ser for åpen ut. Tror det bare blir turbulens da.

 

Med tanke på utspillet til un0kai vil jeg tro at det er passe med motstand i kjøleribbene til at gevinsten er positiv! Prøv selv å føl forskjell på en vifte i fri luft, mot samme vifte på en køleribbe å kjenn det som blåser av luft på sidene. Ikke mye akkuratt.

 

 

Pingla bra jobba! Men er litt usikker på 83-serien. De har så korte blader. Lufta vil da antagelig legge seg helt ut mot kanten av viftehuset og du mister mye av køligen mot senter av køleribben hvor kjernen ligge, og det er dårlig nok som det er med en vanlig vifte. Skulle helst vært en identisk vifte som gikk men klokka.

 

Takk for alle tips så langt håper det kommer fler.... :yes:

Lenke til kommentar
Tror det bare er å koble + og - motsatt. Det er iallefall sånn på motorer

5090523[/snapback]

 

 

Funker nok bare på 3 fase motorer det.

5090648[/snapback]

 

ikke helt korrekt, eller jo, på 3 fase motorer er det bare å bytte om to av fasene. saken her er at dette er børsteløse likespenningsmotorer, med roterende fast magnet. Her er det elektrinikk inne i viften som bestemmer hvilke vei den skal rotere. Bytter du om + og - vil det enten ikke skje noe eller så ødelegger du vifta. Alt kan bygges om, men dette krever en viss kompetanse.

 

Bare en liten kommentar ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...