Gå til innhold

Hjelp til kjøp av mørkeromsutstyr


Anbefalte innlegg

Har skaffet meg analog SLR, men ble overasket at det var nesten ingen som kunne fremkalle S/V filmer. Man måtte sende dem helt til Gøteborg og greier....

 

SÅ, har bestemt meg for å kjøpe det utstyret som trengs for å fremkalle film. Lurer på hvor mye det utstyret her er værdt:

 

1 stk Berkey Omega/Super Cromega C760 (m.fargehode)

1 stk reseverlampe.

2 stk Schneider objektiver, 5,6/100 og 2,8/50.

Orinal veggfeste.

1 stk Baeuerle (BT 787) Electronic-tidsur.

2 stk Osram Duka 10 mørkeromslamper.

Skylletrommel.

 

I tillegg ørten fremkallingstanker for film, "kopieringsbrett" for opp

til 40x50cm

 

Blir glad hvis det er noen som kan komme med noen anbefalinger!

 

mvh.

AB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten ingen kan fremkalle ekte s/hv, bortsett fra sånne som farvelabben og fotofono, og disse blir fremkalt for hånd så vidt jeg veit, så det koster fort svært mye. Dessuten er det svært enkelt og morro å fremkalle sjøl. Hvis du har plass hjemme, er det genialt å kunne fremkalle der, men ofte kan du bruke den lokale fotoklubbens utstyr for en rimelig penge.

 

Ikke betal for mye for slikt utstyr, hvis du er tålmodig finner du folk som praktisk talt gir bort det gamle utstyret sitt. Følg med på foto.no eller annonser etter utstyr. Jeg vil si maks 1000-1500 hvis ikke det er med tørkeskap eller jobomaskin eller noe helt spesiell optikk eller autofokus eller noe sånt, men er ikke så inn i det markedet egentlig. Samtidig får du temmelig billige nye "kits", så slikt bruktutstyr bør være rimelig.

 

Dessuten, hvis du tenker å holde på med film heller enn digitalt framover, sørg for at utstyret kan ta 120-film også (6 cm brei), for mellomformat gir utrolig bra resultater og er svært moro på mørkerom.

 

Dessuten, vurder behovet for fargehode kontra s/hv multikontrast, hvis du ikke skal fremkalle fargenegativer er det ikke noe voldsomt mye poeng egentlig. Fargefremkalling er betydelig mye vanskeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...