Gå til innhold

Hva skal til for å få PHP til å fungere online?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er helt nybegynner med PHP og holder på med å lage sider med PHP script inni seg. For å få dette til må man installere Apache,MySQL og ikke minst PHP. I tillegg har jeg innstallert PHPMyAdmin.

Mens jeg sitter å snekrer sammen noen sider så har jeg tenkt litt på hva som må til for å få sidene til å fungere online.

*Må man innstallere Apache/MySQL på domenet?

Vet at domene hosten støtter dette. Men betyr det at jeg bare trenger å laste opp filene så er de klar til bruk? :blush:

Da lurer jeg på:

Hvordan kan man da kontrollere PHP innstillingene osv?

Håper noen kan gi meg et lite svar på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Må man innstallere Apache/MySQL på domenet?

Et domene er bare et navn - en sammensetning av bokstaver i en ordnet rekkefølge :p

Når det gjelder hosten, hvis du har full pakke med webhotell og domene er det bare å laste opp filene (scriptene), så funker de så sant webhotellet har støtte for PHP (og evt. mysql).

PHP-instillingene er det hosten som bestemmer, så det er rimelig begrenset hva du kan endre der.. Med mindre hosten er veldig rar burde det uansett ikke være noe behov for å endre dem.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Et tilleggspørsmål. :blush:

Hva gjør jeg med MySQL databasen som jeg har laget? Hvor skal denne ligge? Pr.dags dato kjører jeg "localhost" og det fungerer fint. Men databasen ligger i MySQL mappen. Regner med at denne også skal lastes opp en plass?

Med vennlig hilsen:

kimthoma

Skrevet

Du kan ikke "laste opp" en database - på en måte.. Hvis du har laget en database med tabell(er) og innhold på din lokale server, må du inn i kontrollpanelet til webhotellet og opprette tilsvarende database/tabeller og evt. kopiere over innholdet i tabellene (f.eks phpMyAdmin har export- og import-funksjon for å enkelt flytte data fra en server til en annen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...