Gå til innhold

oppgradering av gaming pc max 4000 kr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser at spill i dag krever bedre skjermkort og ser meg nødt til å ta en oppgradering

 

Har dette:

 

CPU: AMD athlon XP barton 3000

Hovedkort: abit Kv 7 socket a

Ram: 1 GB

Skjermkort: Radeon 9600

Strømforsyning: Q-Tec Strømforsyning ATX 450W Dual Fan

Strømforsyning for PIII/AMD/P4 CPUs

 

Vil ha en framtidig rettet pc og da må jeg vel ha pci express

tenkt på å kjøpe Asus Radeon X800 256MB GDDR3 Silencer EAX800, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I

samtidig som jeg bytter hovedkort kunne jeg tenkt meg og benyttet socket 939

 

eller kansje like greit og bygge en helt ny pc?

 

Tar gjerne imot anbefalinger takk :)

Endret av hov55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo igrunn en ny maskin du skal kjøpe :)

Hvilket minnet har du? Spesifikasjonene på det liksom.

Det er vel det eneste av det du har listet opp, som du evt. kan bruke på den nye maskinen. Strømforsyningen har jeg iallefall ville byttet ut, da Q-Tec ikke er kjent for kvalitet (Et søk på dette forumet kan bekrefte det :p)

Harddisk(ene) kan jo evt. brukes, hvis de ikke er så gamle at de ikke holder mål.

Kabinettet kan jo også brukes hvis det tilfredstiller dine behov. Samme med cd-rom/dvd-rom.

Lenke til kommentar

Rammen er av typen TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

budsjettet er ikke så farlig da jeg må uansett splitte dette på flere måneder må ha noen sata inganger også for en av diskene mine bruker det

 

har 1 ata disk og 2 ide disse holder mål samme med cd rommen tastatur og mus og skjerm :)

Endret av hov55
Lenke til kommentar

Tror du nok måkjøpe deg et nytt hovedkort f.eks asus a8n.sli-deluxe.

Ihvertfall skjermkort (vet ikke om du er ati eller nvidia mann så..)

Og cpu så vil jeg tro at du er i boks :D

Ca 5000 kr...

 

Gjerne se på en psu og fordi qtec er en forferdelig møkka psu. Vurder Hiper 580w, en kanon psu har den selv. :w00t:

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at det er ingen vits i å kjøpe hovedkort med SLI med mindre du vil kjøre to grafikkort. Penger ut av vinduet er det.

 

Siden du har det meste fra før kan du klare deg med et nytt hovedkort for socket 939, (et nforce4 ultra kort, ca. 800-1200, f.eks. Epox 9NPA+), et PCIe grafikkkort (6600gt for 1100-1500, eller et 7800GT for 3000) og en ny CPU (3200+ Venice går for 1000-1300, mens 3700+ San Diego går for 2000). Du bør også som nevnt vurdere å bytte ut Qtecen (pluss 500-900) fordi disse er for ustabile, også trenger du kanskje en mer støysvak CPU vifte om støy betyr noe for deg (pluss 400-600, om du da ikke går for en TR2 M14 på shg.no for 130). Altså totalt fra 3.500 og oppover.

Lenke til kommentar

trenger ikke sli og raid

 

tenkt litt over dette:

 

Hiper Strømforsyning ATX 580W Blå, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

 

Hovedkort sliter jeg for øyblikket litt med vil ikke ha en med vifte da jeg har erfart at disse slutter og virke etter en stund ;)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307700&view=detailed

 

duger dette noe?? :hmm:

Endret av hov55
Lenke til kommentar
Hovedkort sliter jeg for øyblikket litt med vil ikke ha en med vifte da jeg har erfart at disse slutter og virke etter en stund ;)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307700&view=detailed

 

duger dette noe?? :hmm:

 

Kjenner ikke til det HKet, men det er akkurat den typen du skal ha.

 

Når det gjelder vifte på HK så regner jeg med du mener vifta over northbridgen. På de Asus kortene som har vifte bråker disse en del (påstår folk), mens på noen andre HK har de som du sa slutta å virke. Du kan bytte ut denne vifta med en 40 mm Papst som koster 100-150. Microplex har flere typer 40 mm med ulik blåse evne.

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...A7-8195CFC529AD

 

Da har jeg samlet det jeg tror trenger nytt her :)

 

fint med tilbake melding og forslag

5046194[/snapback]

 

Blir nok bra det. Men jeg ser at den CPUen på 1750 var dyr - koster 500 mindre på Netshop, samme modell, og den er boxed den også. Litt merkelig til Komplett å være ...

 

Btw, har du 2x256 eller 2x512 MB ram? 1 GB istedet for 512 MB vil bety kjempeforskjell i spill, mens 1Gb til 2GB stort sett betyr lite ennå. Ram prisene er nå på vei oppover. Siden du har Twinmos, en Twinmos 512 MB koster 400 (ev. en Twinmos 256 MB til 200 vil rekke langt, Windows tar vel ca. 300 MB så du vil gå fra 200MB fri til 450MB fri.) Netshop har forøvrig et tilbud på som går ut søndag på OCZ Premier, 2x512 til 795. Det er den nest billigste 1 GB som selges, og OCZ Premier er, normalpriset, regnet som noe av det beste innen sin prisgruppe.

 

Et annet tips er å laste ned manualen til hovedkortet fra Asus og dobbeltsjekke om det minnet du har passer greit med kortet. Asus-kort kan av og til være litt sære ved å kreve minnet fra bestemte produsenter.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Med 2x512MB ram så trenger du ikke tenke mer på dette.

 

Asus-kortet er helt greit, Asus er vanligvis stabile kort av god kvalitet. Men det er lurt å sjekke i online manualen om det kreves ram fra spesielle produsenter før man handler, så slipper man å måtte bytte kortet om det ikke booter. Dette er noe man bør gjøre uansett hvilket kort man kjøper.

 

Når det gjelder de to alternativene du foreslår, så er Gigabyte-kortet du nevner et bra kort. Jeg tror dette var et av de første NF4 kortene som kom, så det vil muligens være et eldre design enn Asus-kortet. Ved å søke på produktnavnene på google får du fram reviews av valgene dine. Eller søk på kortnavn + showthread for å lese om andres erfaringer.

 

Imidlertid bør du ikke kjøpe DFI med mindre du vet hva du går til. DFI regnes som det beste overklokkkingskortet, men kan være ganske så vanskelig å få stabilt. Det er ikke den typen kort du kjøper bare for å putte i maskina og forventer skal kjøre greit på første boot. DFI er typen kort for de som liker å fikle med BIOS-settingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...