Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Force renew av IP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå inn i command (cmd)

skriv

ipconfig /release

deretter

ipconfig /renew

 

for info,

ipconfig /all

 

edit: mulig jeg misforstår - hvis du sitter på en server og vil fornye klienten sin ip, så sparker du den ut av dhcp pool'en (evt bare stopp den som service og start igjen hvis du bruker windows sin service). det overnfor er jo hvis du sitter på selve klienten.

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Er nok litt mer komplisert enn og stoppe og starte en prosess... Jeg skal direkte sende et signal fra serveren til clienten som ber den om å spørre etter en ny ipadresser fra dhcp serveren...

 

Jeg kan fint kjøre en lav lease time på scoopene, men problemet er at det blir heftig mye trafikk hvis jeg skal ha den lav nok til å være rimelig ( snakk om 5 - 10 sekunder )

 

Så tilbake til spørmålet, finnes det en måte og sende et force signal til clienten som ber den spørre etter en ny ipadresse fra dhcp serveren.

 

EDIT: Det er UNIX systemer med ISC DHCPd som blir kjørt mot vilkårlige clienter ( UNIX, windows bla bla.. )

Endret av Pondi
Lenke til kommentar

Tenkte det var noe mer enn ipconfig...men det var jo ikke så godt forklart.

 

Det ser ut som det har blitt utarbeidet enn FORCERENEW for dhcp, men jeg finner egentlig lite informasjon om det. Noen DNS server programvare og xDSL modemer som bruker det.

 

Ellers ser det ut til at det som finnes i dag er unicast, så du får vel samme problem som restart av tjenesten. For problemet er jo at ikke alle klienter vil reagere på FORCERENEW hvis det ikke støttes av dem, så du får sikkert problemer med noen overlapninger allikevel.

 

Short lease virker som den greieste (les:enkleste) løsningen.

 

Link 1

 

Link 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...