Gå til innhold

Hvorfor er det 2 LAN porter på HK?

onimusha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett Asus P5WD2 Premium HK på vei i posten. Dette kortet har 2 LAN porter. Hvilken nytte har dette?

Kan jeg bruke den ene til å koble mellom to PCer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det tror eg du kan ja. Men hva skal du gjør det for når du kan koble PC nr.2 til Ruteren i samme slengen. men hvis du ikkje har Rutuer, og kun modem/ ADSL modem, så kan du fint bruke ene inngangen/utgangen til å koble mellom 2 PCer og den andre til modem/ADSL modem.

Vegard :)

Skrevet (endret)

Takker :thumbup:

Har en"Allied" router som er levert av nettleverandør. Denne routeren har 4 LAN porter, men har skjønt det sånn att det ikke går å få kontakt med andre pcer her i huset, eller går det ann? Derfor lurte jeg på om jeg kunne bruke den andre porten på HK

Endret av onimusha
Skrevet

hva menr du med at du ikkje kommer i kontakt med dei andre PCen i huset? då er det en innstilling på PCene som er feil innstilt. for PCer i samme nettverk skal finne hverandre via start-> Mine nettverkssteder -> Vis datamaskiner i arbeidsgruppen -> "valgrfri PC"

Vegard :)

Skrevet (endret)

Nettverk... forsøk på forklaring...

Når du har en 4 porters router kan du "glemme" den andre porten på HK, du kan da koble 4 maskiner til routeren.

(Men du kan også koble til en maskin til den ledige porten.... )

Du må installere drivere for lyd og lan, og for at lan-portene skal fungere må du antagelig oppdatere BIOS, hvordan framgår av dok, se ASUS

For å komme i kontakt med andre pc'er må du definere en nettverksprotokoll og deling av enheter.

Kontrollpanel -> Nettverk -> ny tilkobling ->

Du må gjennom noen bilder m/div valg som er ganske greie å forstå.

HVIS IKKE ANNET NYTTER:

I nettverkstilkoblinger, velg endre innstillinger evt. gå til "Egenskaper ..." eller høyreklikk på definisjonen, linje eller "box".

(Dette kan være noe/svært forskjellig, avhengig av win. versjon.)

Når du har åpnet "egenskaper", så installer:

-Klient for Microsoft-nettverk

-Deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk

-Qos-pakkeplanlegger

-Internett-protokoll (TCP/IP)

Huk av i boksene til venstre; Dette pleier å gjøre "susen".

For å få tilgang til disker etc på en annen maskin, må du gi tillatelse til deling på den/de andre maskinene.

Gå til "Min datamaskin" (på den andre maskinen) velg disk/enhet og "Del denne mappen". Samme må gjøres alle steder å alle maskiner hvor tilgang ønskes.

Oppsett av nettverk kan være litt "problematisk" men etter litt "prøv & feil" går det gjerne bra.

Håper dette hjelper. Se også under Forum for Nettverk og HER mye info.

Lykke til!

Endret av arneolav
Skrevet
vegis Postet i går, 19:01

hva menr du med at du ikkje kommer i kontakt med dei andre PCen i huset? då er det en innstilling på PCene som er feil innstilt. for PCer i samme nettverk skal finne hverandre via start-> Mine nettverkssteder -> Vis datamaskiner i arbeidsgruppen -> "valgrfri PC"

Vegard 

Skal ikke påstå att jeg ikee får kontakt med de andre maskinene i huset, men sist jeg prøvde var med en XP-maskin og og en win98-maskin. Disse var koblet til en Jensen router.

Da fikk jeg det ikke til, kan jo være jeg ikke prøvde hart nokk da. :roll:

Hilsen

Jan

Skrevet

Win 98 og XP i samme nett er litt problematisk. Du må start opp XP maskinen, se i dok for nettverk, der finnes noe forklaring. Du må lage en Win 98 nettverksdiskett på XP maskinen og laste denne i Win 98 maskinen.

Du finner noe info om dette under forum for nettverk.

Har ikke forsøkt dette selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...