Gå til innhold

Nytt kabinett + kjøling. Hvor stille kan luft bli?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å bytte ut kabinettet til min nåværende PC. Jeg synes rett å slett den lager for mye støy. Jeg har et Dell-hovedkort, så jeg vurdere å bytte ut dette (men jeg regner med at det vil passe inn i et standard ATX-kabinett?), men ellers er det en P42.8C og et POV Geforce 6800GT som trenger kjøling. I utgangspunktet har jeg ikke behov for overklokking (noe som ikke går an med mitt nåværende hovedkort), lite støy er prioritet nummer 1. Strømforsyningen er en 350W Fortron med viftestyring som jeg tenker å bruke videre. Evt bytte av vifte i denne kan være aktuelt.

 

Noen som har forslag. Jeg har sett på Lian Li PC6070SCAND, og det virker bra, men jeg er ltt usikker på prosessorkjøler. Skjermkortet har allerede en Arctic Cooling Silencer påmontert, men den bråker litt for mye pga høy systemtemp (40-50 grader C avlest på skjermkort) Andre forslag til kabinett mottas også med takk.

 

Pris bør ikke gå utover 2500kr for alt sammen, men forslag som går utover dette er også interessamte.

 

mvh

radiated

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luft kan bli ganske støysvakt. nedtil 9db i støy som nesten ikke er hørbart for våre ører. Men problemet kommer med Harddiskene som har et høyere støynivå en vifter i 9-12Db klassen.

 

Kunsten er å bruke mye kobber, riktig termisk lim på alle komponenter (beste er sølv som er det mest varmeledende)

 

Hvis du har Artic Cooler Rev.5 skal denne være meget støysvak. Hvis ikke så er det dårlig kontakt med GPU og RAM brikkene mot kjøleribben. Slik at den holder høyere temp. og viften stadig går på fullt for å kjøle ribben.

 

Viktig at det også er god igjennomstrøm av luft i kabinettet. Også at luften trekkes inn på fremsiden og ut på baksiden.

 

Håper det var til hjelp!

Lenke til kommentar

Det første du kan gjøre er å prøve å begrense støyen fra de komponentene du har i maskina. Der er det viftene på CPU, skjermkort og strømforsyning og eventuelle kabinettvifter som støyer.

 

En vifteløs Skjermkortkjøler kan redusere mye støy da originale skjermkortkjølere kan lage ganske mye støy.

 

Videre bør du ha en stillegående prosessorkjøler, f.eks denne hvis det passer på hovedkortet ditt.

 

Et ferdig støydempet kabinett er også et lurt valg. Jeg falt for Antec P150 da jeg leste om det. Dette kabinettet har veldig mange gode løsninger, og det følger med en stillegående strømforsyning. Dette kabinettet er dog ikke i salg i Norge enda. Et annet godt valg vil være Antec P180. Her følger det ikke med strømforsyning, så det må kjøpes utenom. SilentPCReview har selvfølgelig en egen seksjon som omhandler strømforsyninger. Her kommer amerikanske Seasonic veldig godt ut.

 

Hvis man gjør sin flid kan man få en pc med luftbasert kjøling meget stille.

 

Du kan lese alt om stillegående pc'er på denne siden

Lenke til kommentar

Takker for gode innspill. Antec 150 virker som et meget godt valg (Jeg har det ikke travelt, så jeg kan vente til en norsk butikk tar den inn), særlig fordi jeg synes Fortron-PSU-en min bråker litt for mye og fordi LianLI + god PSU = dyrt. . Vil den skjermkortkjøleren DJ Laffen anbefalte passe til mitt POV geforce 6800GT, og vil den gi nok kjøling?

I følge SilentPCreveiw var vifta som fulgte med Antec150 litt bråkete. Er det en idè å bytte ut denne + sette på gummioppheng + evt. viftestyring?

 

Jeg vet ikke om Zalman CNPS7700-Cu passer på mitt hovedkort (Dell Dimension 8300), men jeg tenker å bytte det ut med et som kan overklokke (eller underklokke) likevel. Noen som dere vet har nok plass? (Intel s478) (NB-vifte er ikke lov).

 

Angående harddisker har jeg en Seagate Barracuda og en standard Dell-disk (Western Digital), sistnevnte bråker kanskje litt for mye.

 

EDIT: leif som avnlig.

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Om du ikkje har kjøpt disker end,a så gå for Samsung spinpoint.. beste på markedet når det gjelder støy..

 

HDD grommets linket til over fungerer, men det blir fremdeles kontakt mellom kabinettet og harddisken, så for å få best mulig demping så gå for Nexus eller mcubed hdd fester for 5.25" montering, eller innelukede bokser som vertical silencer fra mcubed eller silenx sin versjon..

 

Strikkoppheng er og ein effektiv og rimelig måte å unngå vibrasjonesstøy.. komplett og microplex skal ha slike..

Lenke til kommentar
Takker for gode innspill. Antec 150 virker som et meget godt valg (Jeg har det ikke travelt, så jeg kan vente til en norsk butikk tar den inn), særlig fordi jeg synes Fortron-PSU-en min bråker litt for mye og fordi LianLI + god PSU = dyrt. . Vil den skjermkortkjøleren DJ Laffen anbefalte passe til mitt POV geforce 6800GT, og vil den gi nok kjøling?

I følge SilentPCreveiw var vifta som fulgte med Antec150 litt bråkete. Er det en idè å bytte ut denne + sette på gummioppheng + evt. viftestyring?

5036090[/snapback]

Passiv kjøler på 6800 GT kan nok være litt sjansespill, må i så fall ha god luftflyt i kabinettet.

 

Gummioppheng eller kanskje bytte ut vifta i P150 er ikke en dum ide, men tror ikke det er så mye å hente.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...