Gå til innhold

Fullmåne i kveld!


SoloNo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette var jo supert! Klart og fint, spennende å se på.

 

Jeg har ikke prøvd ta bilde av månen før, hva er lengste lukkerhastighet man kan bruke før det blir uskarpt? Noen som vet sånn ca?

5020726[/snapback]

 

Jeg tror ikke det vil være din største bekymring. Månen reflekterer forholdsvis mye lys, noe du ser på de oppgitte eksponeringsdataene fra forrige bilde. Vil ikke anbefale å gå under 1/_brennvidden du benytter_ i lukkertid hvis du skal håndholde, og hold deg helst over (om du ikke har IS/AS/OS/VR).

 

Månen blir forøvrig ikke større eller mindre på sin ferd over nattehimlen, men den oppfattes større nær horisonten, da hjernen vår oppfatter størrelsen i forhold til kjente avstander på bakken.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Dette var jo supert! Klart og fint, spennende å se på.

 

Jeg har ikke prøvd ta bilde av månen før, hva er lengste lukkerhastighet man kan bruke før det blir uskarpt? Noen som vet sånn ca?

5020726[/snapback]

 

Vet at den ikke blir større, men den blir jo i realiteten det slik vi oppfatter den (og kamera opfatter den :) )

 

Takk for gode tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Dette var jo supert! Klart og fint, spennende å se på.

 

Jeg har ikke prøvd ta bilde av månen før, hva er lengste lukkerhastighet man kan bruke før det blir uskarpt? Noen som vet sånn ca?

5020726[/snapback]

 

Vet at den ikke blir større, men den blir jo i realiteten det slik vi oppfatter den (og kamera opfatter den :) )

 

Takk for gode tilbakemeldinger :)

5022782[/snapback]

 

Var vel eigentleg ikkje *det* han meinte. Han meinte han såg lik ut heile tida, like stor.

SER like stor ut, men er berre me som trur det når me ser han i forhald.

 

Nett som at strek 1 og to er like lange.

 

>-------------<

 

<------------->

 

Ja.. No funka jo det kjempedårleg, men de forstår. - Om det er santh det rotekaizer

sier så er det kjempestilig. Eg lurt på det sjølv då eg såg månen i går, han var så stor.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det vil være din største bekymring. Månen reflekterer forholdsvis mye lys, noe du ser på de oppgitte eksponeringsdataene fra forrige bilde. Vil ikke anbefale å gå under 1/_brennvidden du benytter_ i lukkertid hvis du skal håndholde, og hold deg helst over (om du ikke har IS/AS/OS/VR).

Mvh

Kjetil

 

OK! Da er det ut og kose seg med en filmrull og månen. Har stativ, satser på at 500mm er temmelig risikabelt håndholdt uansett. Har en gammel speiltele (Tamron SP 500 f/8), så trodde jeg hadde alt for dårlig lysstyrke, men ser at SoloNo har brukt f/10 så det må vel være skarpheten linsa mi kan gi som evt blir flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...