Gå til innhold

Seriekoble 9-volts batterier


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

hei..

 

Har noen lys som går på 12 volt, men siden jeg ikke har noe 12 volt batteri så bruker jeg 9 volts batterier. Det jeg lurer på er om det går an å koble sammen flere batterier, for å få lengre levetid, går dette? Sånn at det ikke blir 18 volt, det bare blir mer strøm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husker ikke om det er i serie eller parallell at det er strømmen som blir større, men jeg tror det er spenningen som blir større i paralell... det blir ikke noe lengere levetid (ihvertfall på lampa) selv om du gjør dette, men det blir kanskje litt lenger på batteriene...

sorry att jeg ikke er så presis, men kunnskapene fra GK elektro er fremdeles litt vage :innocent:

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på paralell og seriekoblede batterier da? Hvordan gjør jeg det?

5019679[/snapback]

 

 

 

 

Paralellkoble: Koble minus på minus og pluss på pluss. Gir høyere størm

 

Serie: Koble pluss mot minus, gir høyere spenning (volt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil påstå at det som er sagt om parallellkoblinger sålangt er feil. Spenningen over parallellkoblede elementer er alltid den samme! Jeg tror hvert batteri vil levere halvparten så mye strøm, og dermed halvparten så mye effekt, og derfor få lengre levetid. Det vil gå like mye strøm gjennom LED-en eller hva du nå skulle ha, så den vil lyse like sterkt.

 

Dersom du seriekobler batteriene, blir spenningen det dobbelte, og derfor blir det dobbelt så mye strøm som går gjennom LED-en. Tipper den går i stykker dersom du setter alt for høy spenning over den.

Lenke til kommentar
Vil påstå at det som er sagt om parallellkoblinger sålangt er feil. Spenningen over parallellkoblede elementer er alltid den samme! Jeg tror hvert batteri vil levere halvparten så mye strøm, og dermed halvparten så mye effekt, og derfor få lengre levetid.

5058901[/snapback]

 

Ved samme belastning vil vært batteri levere halvparten av effekten som trengs ja det er rett, så da vil også levetiden bli lengre.og spenningen vil i dette tilfellet være 9V

 

Men ved parallellkobling vil den teoretiske makseffekten dobbles!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...