Gå til innhold

Hjelp til å forstå timings


Sagmyr

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser dere skriver feks 2-3-3-6 osv når det gjelder timings.

Hva betyr dette?

I følge EVEREST kjører jeg 2.5-3-3-7 på Corsair XMS C2 brikker.

Jeg har forstått at dette kan bedres med litt klokking.

Det jeg ikke helt forstår er hva som er hva, jeg har et asus-a8n-slideluxe hk.

Hva er det jeg skal stille på inne på bios?

Endret av Sagmyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke alene om dette problemet, jeg lurer også på hva dette betyr.

 

f.eks Crucial PC 4000 Ballistix 2-2-2-6

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307475&cks=CMS

 

og Crucial PC 4000 Ballistix Tracer 2,5-4-4-8

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307186...BE-D2583A1CB52E

 

 

Jeg trodde disse var like ytelsesmessig men så fikk jeg øye på timing tallene.

 

Noen som er litt klokere på dette området enn meg så hadde det vert fint :)

Lenke til kommentar

Timings er vel lett forklart som tiden det tar for rammen og gjøre noe, ergo navnet timings.

 

Nå husker jeg ikke sånn helt perfekt, men det startet vel med Cas, så Ras, så Tras, så siste som jeg ikke husker i farta. (gjerne korrekt meg hvis jeg tok feil)

 

Så f eks 2.3.3.5 er hvor lang tid det tar rammen og gjøre en oppgave, så sende den videre får å gjøre neste oppgave og det skjer da 4 ganger (er 4 timings). Litt mer konkret eksempel: Du vil laste opp et spill som ligger på hardisken din, så når du klikker på ikonet til spillet vil CPU spørre RAM om og hente det fra hardisken. Så tar det da RAMen en hvis tid før den klarer å hente det du har spurt etter fram. Altså den hvis'e tiden er da dine timings.

 

Det som er viktig er å se forskjell på "tight" og "loose" timings. Tight eller stramme timings vil da gi en kortere behandlings tid, men det er ikke dermed sakt at det er bedre. Du må finne en balanse mellom timings og alt annet (GHz, etc). Og en siste ting er at jo strammere timings må det mere volt til.

 

Så over til forskjellen mellom AMD og Intel vs Timings. Bare så det er sagt, AMD CPUer liker stramme timings. Så hva med Intel? Joda, Intel bruker vanligvis og like litt slakke timings, men det er det ingen som har fasit på tror jeg. Det er egentlig ikke så komplisert hvorfor Intel yter bedre med slakke timings. Alle nyere (siden 1998, noen som kan huske det?) modeller av Intel har en innebygget minne kontroller som hjelper CPUen og jobbe, altså det som om den har to uavhengige minne stasjoner. Siden Intel CPUer ikke er så avhengig av RAM som AMD CPUer er så trenger de heller ikke så stramme timings for å yte bra.

 

Hvis noen lurer på MHz på RAM som f eks PC3200 (400MHz) så har det bare å gjøre med FSB på CPU, altså at hvis CPU kjører høy frekvens så kjører RAM det og, og da er det fint med høyere volt. Man kan også bruke divider til å sette en 2:1 slik at CPU kan jobbe på høyre frekvens, mens RAM jobbe på en lavere en. Dette kan da lage flaskehalser, men det er folk som bruker det uten problem.

 

Gjerne korekt noe som jeg har skrevet feil. Dette er kunnskap som ligger godt lagret i hjernen og er ikke alltid like lett å fremkalle uten en ekstra RAM enhet til å hjelpe meg.

 

-Jolt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...