Gå til innhold

Maskin henger, RAM feil?


JazzM

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har bygd meg en ny PC med Pentium D 830 (Dual 3GHz), og 2GB RAM Og to stk Raptor disker i Raid som systemdisk. Skulle tro at dette skulle klare seg fint..

Men, jeg opplever ganske ofte at hele maskinen fryser i noen sekunder. Det er uavhengig om hva som gjøres på maskinen. Etter noen sekunder går alt glatt videre igjen.

Har sjekket maskinen litt med ChekIt Diagnostics, og på RAM testen får jeg meldingen "Memory Allocation Failed".

 

Er det mulig at det er RAM brikkene som svikter meg her? Noe annet jeg bør sjekke, eller andre programmer som kan sjekke RAM brikkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har bygd meg en ny PC med Pentium D 830  (Dual 3GHz), og 2GB RAM Og to stk Raptor disker i Raid som systemdisk.  Skulle tro at dette skulle klare seg fint..

Men, jeg opplever ganske ofte at hele maskinen fryser i noen sekunder.  Det er uavhengig om hva som gjøres på maskinen. Etter noen sekunder går alt glatt videre igjen.

Har sjekket maskinen litt med ChekIt Diagnostics, og på RAM testen får jeg meldingen "Memory Allocation Failed".

 

Er det mulig at det er RAM brikkene som svikter meg her?  Noe annet jeg bør sjekke, eller andre programmer som kan sjekke RAM brikkene?

5011220[/snapback]

 

Det kan godt være RAM-feil, men du får bruke elimineringsmetoden, altså prøve med andre brikkere, eventuelt kun en av dem du allerede har. Blir det OK nå, prøver du en av de andre. Om alle er OK alene, kan du legge inn en ekstra, slik at du har to, osv osv... . Du bør også dobbeltsjekke med manualen, og se om RAM bør plasseres på en bestemt måte. F.eks maks 2 brikker på 400MHz, eller bruk DIMM 1 og 3 osv... Om du gjør dette, får du i alle fall en viss peiling på om det er RAMen som er synderen. Et annet bra RAM-test prog, er Memtest 86. Det finnes flere stede på nett, og er også implementert i Ultimate Bootdisc 3.3, som også finnes på nett.

 

Ellers bør du kanskje sjekke skjermkortet ditt, har det riktige drivere? Er det bra/stort nok til applikasjonene du kjører? Jeg opplevde en gang at bildet frøs, for så å komme i gang igjen, og da var det feil driver...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke eliminasjonsmetoden på RAM brikkene. De skal være satt inn etter boka, men jeg kom aldri på en så enkel eliminasjonsmetode. Drivere til skjermen er orginaldriveren som fulgte med kortet, men det finnes kanskje mere oppdaterte drivere der ute...

Takker for tips!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...